آفتاب زاگرس؛در اصل ۶۴ قانون اساسی ایران، به صراحت آمده که در هر ۱۰ سال باید ۲۰ نماینده در کل کشور به مجموع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود اما در ۲۵ سال اخیر چنین اتفاقی نیفتاده است.
همچنین در این اصل، افزایش تعداد نمایندگان هر حوزه را منوط به عوامل جمعیتی، انسانی، سیاسی، جغرافیایی و … کرده است.
دولت مسئول اجرای قانون اساسی است ولی تاکنون برای رعایت اصل ۶۴ قانون اساسی اقدامی نشده است.در اسفندماه سال ۱۴۰۳، مجلس کلیات ساماندهی حوزههای انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان را تصویب کرد اما جزییات آن را به لایحه دولت منوط کرد.واقعیت آن است که در سه دهه اخیر، جمعیت کشور رشد قابل توجهی داشته است و از این حیث افزایش تعداد نمایندگان امری ضروری است اما آنچه نگرانکننده است، بیعدالتی در سهمیهها و تعداد نمایندگان در مناطق مختلف است.
علاوه بر این در سه دهه اخیر، مهاجرتها به گونهای فزاینده شده که در برخی حوزههای انتخابیه شاهد فوران جمعیت هستیم و در برخی مناطق نیز خالی از سکنه!مجموعه این بیبرنامگیها و بیعدالتیها موجب شده که مناطقی با بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت کاها یک نماینده و مناطقی با ۳۰ هزار جمعیت و حتی کمتر هم یک نماینده داشته باشند.
یکی از استانهایی که مشمول افزایش تعداد نمایندگان میشود، استان کهگیلویه و بویراحمد است. فتاح محمدی، معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با تایید این خبر گفته که فقط حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون مشمول افزایش تعداد نمایندگان است.محمدی در حالی فقط بویراحمد را مشمول افزایش تعداد نمایندگان میداند که صرفا معیار جمعیتی را لحاظ کرده است اما مطابق با اصل ۶۴ قانون اساسی، علاوه بر موضوع جمعیت، مسایلی مانند عوامل جغرافیایی، سیاسی، انسانی و نظایر آنها نیز دست دولت را برای پیشنهاد به مجلس و افزایش تعداد نمایندگان مجلس باز کرده است.موضوعی که محمدی میگوید باید جمعیت یک منطقه بالای ۱۵۰ هزار نفر باشد تا بتوان یک سهمیه نماینده به آن داد!این اظهارنظر معاون سیاسی و امنیتی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در حالیست که همین الان هم حوزه های انتخابیه با جمعیتی نصف و حتی یک سوم این نیز دارای نماینده مستقل هستند.
اگر به اصل ۶۴ قانون اساسی توجه کنیم و عواملی به جز شاخص جمعیت را در پیشنهاد خود ابتدا به دولت و بعد به مجلس لحاظ کنیم قطعا مناطقی مانند حوزه انتخابیه کهگیلویه بزرگ با توجه به پراکندگی جغرافیایی، محرومیت و عقبماندگی تاریخی این دیار از قافله توسعه میتواند شرایط افزایش تعداد نمایندگان را داشته باشد.
با این وجود، معاون سیاسی استاندار فقط حوزه بویراحمد را مشمول میداند و میگوید که پیشنهادات استان در این زمینه به هیئت دولت (وزیر کشور) ارسال شده است.موضوع دیگری که حائز اهمیت است، محدوده جغرافیایی در تقسیم یک حوزه انتخابیه به دو قسمت است یعنی اینکه کدام مناطق جدا شوند و یک نماینده مستقل انتخاب کنند؟
معاون سیاسی استاندار در این زمینه میگوید که مارگون و دنا جمعیتی زیر ۱۵۰ هزار نفر دارند و امکان مستقل شدن آنها وجود ندارد از طرفی جمعیت کلی حوزه انتخابیه افزایش پیدا کرده است.هر چند به نظر میرسد در تصمیمات استان و پیشنهادی که به دولت در تهران میدهند باید به جز عوامل جمعیتی به دیگر عوامل مورد اشاره در قانون اساسی هم اشاره کنند، اما در حال حاضر، نحوه تقسیم حوزه بویراحمد و دنا یکی از دغدغههای محمدی و استان برای انتخابات آتی خواهد بود. اگر امکان اینکه مارگون و دنا یک نماینده به مجلس بفرستند و یاسوج هم یک نماینده، وجود ندارد، تقسیم این حوزه با حفظ استقلال در رایگیری کار راحتی نیست.قطعا انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه نباید به اصطلاح تبدیل به بویراحمد بالا و پایین شود و غلظت آرای قومیتی و منطقهای بر اصل شایستگی غالب شود اما چنانچه حوزه معاونت سیاسی، اصل ۶۴ قانون اساسی را مجددا مطالعه کنند متوجه میشوند که قانون اساسی صرفا به شاخص جمعیت اشاره نکرده و دیگر ملاحظات را نیز پیشبینی کرده است.
محمد بهرامی، نماینده فعلی مردم بویراحمد، دنا و مارگون در آخرین اظهارنظر خود در این زمینه گفته که هنوز زود است به این مسائل بپردازیم، قانون کلی آن تصویب شد اما اینکه کدام مناطق مستقل شوند نیاز به لایحه دولت و پیشنهاد دولت دارد و هنوز هیچ چیز معلوم نیست.
بهرامی این را هم گفت که تاییدیه شفاهی، افزایش تعداد نمایندگان حوزه بویراحمد و دنا را گرفتیم اما جزییات اجرای این قانون با برنامه و لایحهای که دولت ارایه میکند مشخص میشود.وی تاکید کرد که فعلا مسائل مهمتری داریم اما رسانهها واقعیت را به مردم بگویند، فعلا خبری نیست. با این توضیحات باید گفت که توپ و میدان در اختیار استانداری است که پیشنهادی پخته و عملیاتی به وزارت کشور ارائه کند و مهمتر از آن فقط شاخص جمعیتی را ملاک این پیشنهاد نکند و مطابق اصل ۶۴، عوامل پیشبینی شده در قانون را نیز در پیشنهاد دخیل کند؛ اگر اینچنین شود حوزه انتخابیه بویراحمد و کهگیلویه هر دو شرایط افزایش تعداد نمایندگان را دارند اما مهمتر از آن نحوه تقسیم این حوزههای انتخابیه است که نیازمند یک پیشنهاد کارشناسی، پخته و عملیاتی از سوی معاونت امنیتی و سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد است.

