تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 16:47
196 بازدید
کد خبر : 4951

ادعا شهری ایرانی تبار در قلب اروپا

ادعا شهری ایرانی تبار در قلب اروپا

آفتاب زاگرس؛به تازگی در فضای مجازی و بسیاری از رسانه ها این خبر منتشر شده است که در مجارستان شهری وجود دارد که مردم آن خود را ایرانی الاصل می دانند! شهر یاس‌برنی در مجارستان که مردمش چنین ادعایی درباره ی اصالت خود دارند، در منطقه ی یاس ناتکون سُلنُک قرار گرفته است و جالب

آفتاب زاگرس؛به تازگی در فضای مجازی و بسیاری از رسانه ها این خبر منتشر شده است که در مجارستان شهری وجود دارد که مردم آن خود را ایرانی الاصل می دانند! شهر یاس‌برنی در مجارستان که مردمش چنین ادعایی درباره ی اصالت خود دارند، در منطقه ی یاس ناتکون سُلنُک قرار گرفته است و جالب این است که این شهر در مجارستان، نماد تیزهوشی در این کشور است! در واقع هر جایی که مردم یاس برنی پا بگذارند، همه مطمئن هستند که آن ها مردمانی بسیار باهوش و تیز بین هستند.

این داستان از آن جایی شروع شد که به پیشنهاد اعضای شورای شهر یاس برنی در مجارستان و علی الخصوص رئیس شورای شهر، قرار شد تا در سال ۱۳۸۶ و در خلال بازدید از شهر یزد این شهر به عنوان خواهرخوانده ی این شهر مجارستانی انتخاب شود. البته این خواهرخواندگی با دیگر خواهرخواندگی ها فرق دارد! درست است که در ایران خودمان شهرهای بسیاری وجود دارند که خواهر خوانده ی شهرهای بسیار زیاد دیگری در سراسر جهان هستند اما با این حال، هر کدامشان داستان خاص خود را دارند و از الگویی خاص پیروی نمی کنند.

شهر یاس برنی در مجارستان که در سال ۱۳۸۶ خواهرخواندگی خود را با شهر یزد اعلام کرد در واقع به خاطر اعتقاد راسخ آن ها به این است که فکر می کنند که آن ها ایرانی الاصل هستند! از لحاظ تاریخی شهر یاس برنی در مجارستان در حدود ۸۰۰ سال پیش یا بیشتر بود که با حمله ی مغول ها و نیروهای مهاجم به ایران و مناطق تحت حکومتش، یکی از اقوام ایرانی در اثر همین تهاجمات از سرزمین قفقازها و ایرانی ها مهاجرت کرده و برای این که از آتش جنگ دور بمانند، به منطقه ای پناه بردند که امروزه به آن یاس برنی در مجارستان می گویند.
مختصری درباره ی شهر یاس‌برنی در مجارستان

مردم قوم آلانان که همان اجداد مردم یاس برنی هستند، واقعا وجود داشته اند و در زمره ی اقوام ایرانی بوده اند. در اثبات این مدعا حتی می توان به اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز مراجعه نمود که در شاهنامه به نام این قوم اشاره نموده است. البته این داستان منتهی به همین جا نمی شود. نام اجداد مردم یاس برنی در مجارستان حتی در اسناد تاریخی مجارستانی ها و روسی ها هم آورده شده است. نام این اقوام در کتب تاریخی با عنوان قوم یاس و آس آورده شده است که با نام شهر یزد هم ریشه هستند.

بیایید تا داستان مهاجرت مردم قوم یاس برنی را ادامه دهیم. مردم این قوم بعد از مهاجرت به مجارستان در کنار رودی به نام زاجوا یک جانشین شدند و تشکیل اجتماع دادند. در کتب تاریخی گفته می شود که مردم قدمی یاس برنی تا قرن ۱۵ میلادی بر حفظ زبان و فرهنگ ایرانی خود بسیار اصرار داشته اند و آن را به خوبی حفظ کرده بودند اما با این حال به مرور زمان و گذشت ایام، مردم این قوم تحت تاثیر زبان مجاری قرار گرفته و کم کم زبان مادری خود را از یاد بردند. با این که زبان فارسی در بین مردم و نسل جدید یاس برنی فراموش شده است اما با این حال، ریشه ی بسیاری از اسم ها در این شهر هنوز هم ایرانی است. به طور مثال همین اسم شهر یا به عبارتی دیگر یاس برنی را با دقت موشکافی کنید. این اسم از لحاظ آوایی ساده شده ی اسم یاز، یازد و در نهایت شهر یزد خودمان و یا خواهرخوانده ی این شهر ایرانی است.

شهر یاس‌برنی در مجارستان یا در ایران؟!

داستان ملیت اصلی این مردم هر چه که هست، نکته ای که بسیارجالب توجه می باشد این است که مردم شهر یاس برنی در یزد خودشان بیشتر بر ایرانی بودن خود اصرار می ورزند و بسیار مستقیم و واضح می گویند که آن ها بیشتر ایرانی هستند تا مجارستانی! مردم یاس برنی در مجارستان بسیار باهوش هستند و از این نظر در بین دیگر مردم شهرهای مجارستان کاملا مشهور هستند. البته این شهرت از سطح مجارستان بالاتر رفته است و دیگر عالم گیر شده است. بر اساس ادعای مردم یاس برنی این هوش آنان تنها به این خاطر است که این خصیصه ی خود را از اجداد ایرانی خود به ارث برده اند! در واقع آن ها ژنتیک ایرانی خود را مهم ترین عامل تاثیرگذار در این زمینه دانسته اند و به این خاطر به ایرانی الاصل بودن خودشان بسیار افتخار می کنند.
یاس‌برنی

از هوش مردم یاس برنی که بگذریم، به نماد این شهر می رسیم. این نماد یک برداشت آزاد از شیپور لهل که فاتح پر آوازه ی لهستانی است؛ درست شده است. البته از نظر یاس برنی ها این فرد هم ارتباطی مستقیم با نژاد ایرانی و یزدی آن ها دارد. درباره ی شیپور لهل جالب است که این نکته را بدانید که این شیپور در سراسر مجارستان به عنوان نمادی از آزادی و استقلال است و در بسیاری از نقاط این کشور و یا در هنرهای مفهومی از آن بسیار استفاده شده و می شود.
یاس‌برنی در یزد

زمانی برای اولین بار ایرانی الاصل بودن مردم شهر یاس برنی در مجارستان مورد توجه قرار گرفت که شهردار این شهر در سال ۱۹۹۵ میلادی که برابر با سال ۱۳۷۵ بود در روز رسمی مردم این شهر، از سفیر وقت ایران دعوت به عمل آورد تا به عنوان یک ایرانی و نماینده ای از سرزمین مادری مردم یاس برنی در این مراسم حضور پیدا نماید.

در همین مراسم بود که برای اولین بار، از طرف شهردار یاس برنی پیشنهاد خواهرخواندگی این شهر را با شهر یزد را مطرح نمود. در این زمینه جالب ترین نکته ای که وجود دارد این است که این دو شهر در آسیا و اروپا هیچ پیشینه ی مشترکی به جز مردمشان با یکدیگر ندارند! در ادامه ی پیشنهاد شهرداری یاس برنی در مجارستان آن ها چندین سال بعد یعنی در آذر ماه سال ۱۳۸۶ به همراه یک هیئت که متشکل از اعضای شورای شهر یاس برنی و رئیس هیات بود، به ایران آمدند. آن ها در خلال سفر خود از مجتمع علوم دانشگاه یزد دیدار کردند و ضمن صحبت درباره ی هم ریشگی نام این ۲ شهر، درخواست خواهرخواندگی این ۲ شهر را داده و این امر را نهایی کردند.

نکاتی درباره ی شهر یاس‌برنی در مجارستان

– به همین خاطر هم شورای شهر یاس برنی در مجارستان هم تمبری به این مناسبت نه تنها در این شهر بلکه در سراسر مجارستان چاپ نمود.

-مردم یاس برنی درباره ی اصلیت خود اینگونه می گویند که؛ ما اعتقادمان بر این است که ایرانی الاصل هستیم و این را در تاریخمان همواره می آوریم و با افتخار به فرزندانمان نیز آموزش می دهیم.

– مرم یاس برنی در مجارستان نماد تیزهوشی و انجام امور اقتصادی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122