تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فروردین 1401 - 11:12
1225 بازدید
کد خبر : 738

از نماز جمعه تا دولت و مجلس/تربیون های دور از درد مردم

از نماز جمعه تا دولت و مجلس/تربیون های دور از درد مردم

به گزارش آفتاب زاگرس به نقل از رزونامه همدلی،کشور درگیر مشکلات عدیده‌ای است؛ از گرانی و تورم گرفته تا این روزها که کمبود هوا هم به آن اضافه‌شده است. دیروز گزارش‌های رسمی نشان می‌داد که تهران در صدر جدول آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارد؛ اما این تنها یکی از چندین مشکلی است که این روزها

به گزارش آفتاب زاگرس به نقل از رزونامه همدلی،کشور درگیر مشکلات عدیده‌ای است؛ از گرانی و تورم گرفته تا این روزها که کمبود هوا هم به آن اضافه‌شده است.
دیروز گزارش‌های رسمی نشان می‌داد که تهران در صدر جدول آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارد؛ اما این تنها یکی از چندین مشکلی است که این روزها مردم در حال تحمل کردن آن هستند. بااین‌حال برخی از افرادی که در کشور تریبون‌های رسمی را در اختیار دارند کمتر از مشکلات مردم سخن می‌گویند و بیشتر تمرکز خود را روی مسائل دیگری قرار می‌دهند. ازجمله این روزها باوجودآنکه مردم درگیر مشکلات مختلف هستند اما آنان ترجیح می‌دهند از فضای مجازی سخن بگویند. باوجودآنکه مردم به اشکال مختلف مخالفت خود را با طرح صیانت مجلس اعلام کرده‌اند اما آنان همچنان در چنین شرایطی بدون توجه به مشکلات بزرگ کشور از دولت و مجلس مطالبه محدودسازی فضای مجازی و اینترنت را دارند. در کنار این برخی ائمه جمعه در خطبه این هفته نماز جمعه نیز صرفاً تمرکز خود را بر این موضوع قرار دارند. یا به موضوعاتی اشاره کردند که به گفته برخی فعالان مدنی و سیاسی این روزها خیلی ارتباطی با دغدغه مردم ندارد. همین هم باعث شده حالا این خطبه‌ها با واکنش‌های مختلف فعالان سیاسی مواجه شود.
حجت‌الاسلام فاضل میبدی فعال سیاسی در گفت‌وگو با ایلنا دراین‌باره دیروز اظهار کرد: «امروز دارو به‌صورت پلکانی گران می‌شود. مایحتاج مردم افزایش قیمت پیدا می‌کند و مردم در فقر هستند و ندارند.
چرا دولتمردان و برخی آقایان خطبای نماز جمعه در این موارد ساکت هستند؟ ریشه مشکلات جامعه ما در ناامنی اقتصادی است، چرا کسی در این مورد مواظب نیست و نهی از منکر نمی‌کند؟ چرا کسی فریاد نمی‌کشد؟
اینکه بگویید بریزید و دعوا کنید، خوف و ترس ایجاد می‌کند درصورتی‌که هیچ‌گاه ایجاد خوف و ترس مشکلی را حل نمی‌کند بلکه فقط منکری را که در خیابان است زیرخاکی می‌کند که خطرش بیشتر است. اگر مردم را آزاد بگذارند و مشکلات اقتصادی را حل کنند قطعاً اخلاق و اعتماد عمومی افزایش پیدا می‌کند اما امروز این اعتماد کمرنگ شده است چون مردم از ما صداقتی درباره وعده‌هایی که برای حل مشکلات دادیم، ندیده‌اند.»
برخی از ائمه جمعه و افراد دارای تریبون در حالی از مشکلات مردم به‌خصوص مسائل اقتصادی فاصله گرفته‌اند که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی همواره محور اصلی سخنرانی آنان مسائل و مشکلات اقتصادی بود. آنان پیش از آن دولت حسن روحانی را محکوم می‌کردند که با غرب‌گرایی نان روزانه مردم را به مذاکرات گره‌زده است و همین باعث شده تا مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کنند. آنان در آن زمان عمدتاً از وضعیت بد معیشتی مردم گلایه می‌کردند؛ اما حالا با تغییر دولت مدتی است که کمتر کسی از این جریان از مشکلات اقتصادی مردم سخن بگوید یا حداقل سعی می‌کنند که عمده محور سخنان خود را به‌دوراز مسائل اقتصادی نگه دارند.
این در حالی است که دولت رئیسی به‌عنوان یک دولت اصولگرا با شعارهایی با محوریت مسائل اقتصادی روی کار آمد. هم رئیسی و هم حامیانش وعده‌های بسیاری می‌دادند که در صورت پیروزی می‌توانند در یک بازه زمانی کوتاه مشکلات را با اتکای به توان داخلی حل کنند.
فاضل میبدی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «مردم بسیار از زبان کسانی که می‌خواهند کاندیدا شوند وعده‌های نادرست شنیده‌اند، یک عده‌شان گفتند مشکلات را سه روز و ۱۰روز حل می‌کنیم. یک عده‌شان گفتند همه معضلات را ۱۰شب نشده حل می‌کنیم اما مشاهده می‌کنیم روی کار که می‌آیند همه‌چیز نه‌تنها بهتر نمی‌شود بلکه بد هم می‌شود.»
مشکلات کشور را با سخنرانی حل نمی‌کنند

بی‌توجهی به مشکلات مردم باعث شده که فعالان سیاسی نسبت به این موضوع معترض شوند. حالا کم‌کم اصلاح‌طلبان از در مطالبه گری درآمده‌اند و از دولت می‌خواهند نسبت به عملکرد ضعیف خود پاسخگو باشد. محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با قرن نو گفته: «مردم انتظار دارند که مسائل کلیدی جامعه از سوی رئیس‌جمهور حل شود و بدون شک مشکلات بزرگ موجود با رفتن به سفرهای استانی، ایراد سخنرانی و دیدار چهره به چهره با طبقات محروم قابل‌حل نیست.» رهامی با تشریح علل شکل‌گیری مسائل اقتصادی، بیان داشت: «مسائل اقتصادی ایران با مسائل سیاسی گره‌خورده و نمی‌توان بدون حل کردن مسائل سیاسی؛ مشکلات اقتصادی را برطرف کرد.» این روحانی سیاستمدار با انتقاد از برخی مواضع دولتی‌ها، اظهار کرد: «اینکه گفته می‌شود «کاری به برجام و روابط اقتصادی خارج از کشور نداریم» و حتی بیان مطالبی همچون؛ ایجاد شغل تنها با یک‌میلیون تومان، نشانه دهنده بی‌اطلاعی مطلق مسئولان کشور از وضعیت اقتصادی موجود است.» وی گفت: «با حضور در بازار متوجه می‌شویم که تمامی اقلام موردنیاز مردم از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم گران شده و حتی این گرانی به دارو نیز کشیده است.» رهامی ادامه داد: «حدود هشت ماه از استقرار دولت می‌گذرد و باید مشخص شود که کدام‌یک از وعده‌های انتخاباتی آقای رئیسی محقق شده است. تاکنون آمار و ارقام دقیقی از سوی دولت اعلام‌نشده که در کدام‌یک از حوزه‌های یک‌قدم روبه‌جلو برای مردم برداشته‌شده است.» این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر لزوم حل شدن مسأله «برجام»، یادآور شد: «عمده مشکلات اقتصادی به برجام و پیوستن به لوایح «اف.ای.تی.اف» مرتبط است. کشور نیاز دارد با بانک‌های جهان ارتباط برقرار کند و پول‌های بلوکه شده خود را نیز دریافت کند.»
بی‌توجهی مجلس

این موضوع بی‌توجهی به مشکلات مردم البته تنها مختص به دولت نیست. مجلس شورای اسلامی نیز پیش از دولت با وعده حل مشکلات معیشتی مردم روی کار آمد. اکثر نمایندگان فعلی مجلس یازدهم در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی روی مشکلات اقتصادی مردم تأکید می‌کردند و با ابراز همدردی با مردم تلاش داشتند که توجه مردم را جلب کنند اما حالا که در مجلس کرسی نمایندگانی را به دست آورده‌اند کاملاً رویه را تغییر داده‌اند. بیشتر طرح‌هایی که مجلس الان دنبال می‌کنند عمدتاً مسائل پرحاشیه و جنجالی است که عمدتاً ربطی به نیاز روز مردم ندارد. ازجمله آن می‌توان به طرح صیانت از فضای مجازی اشاره کرد که بعد از واکنش منفی افکار عمومی نمایندگان هم خیلی تمایلی برای پیگیری علنی آن ندارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122