تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 - 5:10
5541 بازدید
کد خبر : 71

چمران:

اصولگرایان منتظر رئیسی هستند/اصلاح طلبان به کاندیدای واحد می‌رسند

اصولگرایان منتظر رئیسی هستند/اصلاح طلبان به کاندیدای واحد می‌رسند
مهدی چمران، نایب رئیس شورای ائتلاف اظهار کرد: پیش‌بینی بنده این است که اصلاح‌طلبان به یک نظر واحد می‌رسند چراکه در این چند دوره نیز، همواره این گونه بوده است. بنابراین اگر در میان اصولگرایان، تشتت وجود داشته باشد قطعا مشکل آفرین است و اصولگرایان باید احساس خطر کنند.

*آقای چمران! کمتر از ۴۰ روز به ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، فرصت باقی مانده، آخرین برنامه‌های شورای ائتلاف برای وحدت جریان اصولگرایی به کجا رسیده؟ تلاش‌ها برای رسیدن به وحدت ادامه دارد یا …..

شورای ائتلاف در حال پیگیری برنامه‌های خود در تمام استانها است و در عین حال، مردم نیز در مجامع تمام استان‌ها نام نویسی کرده‌اند. عده‌ای دعوت شدند و علاوه بر آن، هر کسی که تمایل داشت به جز چند شهرستان، در مجمع تمام شهرستان‌ها ثبت نام کردند. انشالله در تهران هم امیدواریم طی هفته جاری یا هفته آینده، زمینه برای ادامه کار مهیا شود که اعلام خواهیم کرد تا برای شهرستان تهران هم مجمع بزرگ تهران هم تشکیل خواهد شد؛ مجمعی که می‌تواند مانند مجمع سایر شهرستان‌ها، هم برای انتخابات شورای شهر و هم انتخابات ریاست جمهوری تصمیم‌گیری کند. احتمالا در مورد مجمع تهران تا پایان هفته اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

رایزنی شورای ائتلاف و شورای وحدت به نتیجه خاصی نرسیده است

*رایزنی شورای ائتلاف و شورای وحدت برای رسیدن به وحدت چطور؟

رایزنی‌ها در این باره هنوز به نتیجه خاصی نرسیده، هر چند این رایزنی‌ها در حال انجام است اما تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است.

*با توجه به اینکه زمان زیادی به انتخابات باقی نمانده، پیش بینی شما در این باره چیست؟

نمی‌توانم در این باره به طور دقیق پیش‌بینی کنم. باید منتظر ماند و دید چه خواهد شد.

رئیسی علاقه‌ای به صحبت کردن درباره کاندیداتوری ندارد

*در ارتباط با کاندیداهای ۱۴۰۰، آخرین رایزنی‌های شورای ائتلاف با کاندیداها از جمله آقای رئیسی به کجا رسیده است؟ اصولگرایان تا چه مدت زمانی قرار است منتظر اعلام نظر رئیسی در این باره بمانند؟

فکر نمی‌کنم صحبتی جدی در این باره با آقای رئیسی صورت گرفته باشد چون به نظر می‌رسد ایشان در این زمینه، علاقه‌ای به صحبت کردن نداشته باشند خصوصا با توجه به حوادثی که رخ داد. بنده در این باره گفت و گوی جدی سراغ ندارم مگر اینکه به صورت خصوصی گفت و گویی صورت گرفته باشد بنابراین صحبتی رسمی درباره آقای رئیسی سراغ ندارم.

اصولگرایان منتظر رئیسی می‌مانند

*یعنی همچنان اصولگرایان برای اعلام نظر از سوی آقای رئیسی، منتظرند؟

بله، منتظر می‌مانند.

کاندیدای نهایی شورای ائتلاف در مجمع مشخص می‌شود

*رایزنی‌های جدید با کاندیداهای دیگر چطور؟ آیا کاندیدای دیگری مدنظر شورای ائتلاف است؟

در حال حاضر چون ما درگیر بحث مجامع شهرستانی هستیم اصولا نباید درباره مصداق بیاندیشیم؛ به بیان دیگر ابتدا باید مجامع تشکیل شود پس از آن، باید به مجمع بزرگ تهران بیانجامد تا در آنجا، فرصت انتخاب و گزینش یا بحث اینکه چه کسانی بیایند، به وجود آید. در حال حاضر تلاش ما این است که فرایند از پایین به بالا شکل بگیرد. به هر حال ممکن است افراد کاندیدایی را مدنظرشان داشته باشند اما نمی‌توانند آن کاندیدا را به عنوان نظر شورای ائتلاف اعلام کنند. نظر شورای ائتلاف در مجمع مشخص می‌شود.

*نظر خودتان روی کدام کاندیداها است؟ آیا کاندیدایی با شما گفت و گو داشته است؟

بهتر است نظرم برای بنده محفوظ بماند در واقع ما نظر جمع را به نظر شخصی ترجیح می‌دهیم.

*آقای چمران! با توجه به مطرح بودن بحث رئیس جمهور نظامی و کاندیداهای نظامی، ارزیابی شما نسبت به ورود نظامیان به انتخابات پیش رو چیست؟

بنده کاندیدای نظامی یا غیرنظامی نمی‌شناسم ابتدا باید گفت نظامیان، سازوکاری دارند که آن سازوکار قانونی باید اجرا شود دوم اینکه، مهم است آن فرد توانمند باشد بنابراین تفاوتی ندارد از محیط نظامی آمده باشد یا از محیط غیرنظامی. تجربه کشورهای جهان هم نشان داده که برخی افراد نظامی، توانمند بودند اما در عین حال برخی نیز از این توانمندی برخوردار نبودند. در مجموع باید گفت بستگی به فرد دارد و در واقع صحبت درباره این موضوع که فلانی باشد و فلانی نباشد، کار بیهوده‌ای است.

قالیباف و لاریجانی سابقه نظامی‌گری نداشتند

 بحث درباره نظامیان ما کمی متفاوت است عده‌ای از نظامیان ما به ویژه در زمان جنگ، اصلا نظامی نبودند بلکه ابتدا داوطلب بودند و به جنگ رفتند. اشخاصی مانند قالیباف، لاریجانی و غیره در سپاه و بسیج نه درجه داشتند و نه سابقه نظامی گری. به بیانی دیگر پس از جنگ بود که درباره این افراد، این دسته‌بندی‌ها صورت گرفت. بنابراین این اشخاص از وضعیت خاصی برخوردارند البته این اشخاص بعدها به دانشگاه نظامی رفتند و دوره دیدند اما با آن نظامیانی که از ابتدا به دنبال شغل نظامی‌گری می‌روند متفاوت هستند. در نتیجه بحث‌ها در این باره بیشتر مباحث حاشیه‌ای است و نباید برای آن زمان گذاشت. بنابراین اگر نظامیان، قوانین مربوط به خودشان را رعایت کنند و توانمند باشند بحثی جدا است، اگر توانمند نباشند هم بحث دیگری است.

چمران: اصولگرایان منتظر رئیسی هستند/اصلاح طلبان به کاندیدای واحد می‌رسند

نگاه منفی جامعه و مردم به کاندیدا و رئیس جمهور نظامی

*نگاه مردم و جامعه به کاندیدا و رئیس جمهور نظامی متاثر از چه مولفه‌هایی است؟

به هر حال رسانه‌ها و تبلیغات می‌تواند روی نظر مردم تاثیر بگذارد و تا حدودی نیز تاثیرات منفی خود را به جای گذاشته است.

امام نظامی‌ها را از فعالیت رسمی در سیاست منع کردند

*مخالفان ورود نظامیان به انتخابات به سخن امام رجوع می‌کنند که نظامیان نباید در سیاست دخالت کنند….

سخن حضرت امام در این باره درست است؛ ایشان فرمودند نظامی‌ها اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در احزاب سیاسی و مسائل سیاسی، نباید به صورت رسمی دخالت کنند به بیانی دیگر فردی که فرمانده نظامی است نباید وارد یک حزب سیاسی شود. اتفاقا، بنده در آن روزی که حضرت امام، این جمله را فرمودند در کنار شهید چمران در جماران بودم و آن را شنیدم. آن روز در این باره بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه احزابی تشکیل شده بودند که اشخاص نظامی از سپاه و ارتش می‌خواستند در آن احزاب حضور پیدا کنند.

با ورود نظامیان به سیاست شبیه لبنان می‌شویم

امام فرمودند خیر، این افراد یا باید در حوزه نظامی فعالیت کنند یا در حزب سیاسی حضور داشته باشند از این رو یک شخص نظامی نمی‌تواند وارد احزاب سیاسی شود. این بحث کاملا منطقی است وگرنه وضعیت ما شبیه به وضعیت لبنان می‌شود. در جنگ ۱۹۷۵، در ارتش لبنان، برخی احزاب حضور داشتند وقتی جنگ داخلی درگرفت به یکباره تقسیم شدند بدین گونه که عده‌ای به سمت فالانژها و عده‌ای دیگر به سمت مسلمانان رفتند؛ بنابراین احزاب تقسیم شدند. آنها هیچ گاه ارتش نداشتند و هنوز هم نتوانستند به آن انسجام صحیح برسند. بنابراین امام این مسئله را منع کردند که کاملا منطقی و درست است به این دلیل که نظامی‌ها، نباید فعالیت سیاسیِ احزاب سیاسی را انجام دهند.

درباره رایزنی شورای ائتلاف با پایداری‌ها اطلاعی ندارم

*رایزنی‌های شورای ائتلاف با جبهه پایداری‌ها به کجا رسیده است؟

اگر گفت و گویی صورت گرفته باشد بنده خبری ندارم. درباره برنامه‌هایی که پیاده شده اطلاع ندارم.

اصولگرایان باید نسبت به اصلاح‌طلبان احساس خطر کنند

*آقای چمران! تحرکات اصلاح‌طلبان در قالب نهاد اجماع‌ساز، تا چه حد می‌تواند خطرساز باشد؟ آیا اصولگرایان در این باره احساس خطر می‌کنند؟

بنده همواره گفته‌ام اگر در میان اصولگرایان، تشتت و چنددستگی باشد، اصلاح‌طلبان، قطعا به یک نظر واحد می‌رسند البته قطعی بودن آن، پیش بینی بنده است در واقع پیش بینی بنده این است که اصلاح‌طلبان به یک نظر واحد می‌رسند چراکه در این چند دوره نیز، همواره این گونه بوده است. بنابراین اگر در میان اصولگرایان، تشتت وجود داشته باشد قطعا مشکل آفرین است و اصولگرایان باید احساس خطر کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122