تاریخ انتشار : جمعه 9 اردیبهشت 1401 - 15:26
1331 بازدید
کد خبر : 969

بررسی پدیده کودک همسری به بهانه روز روانشناسی

بررسی پدیده کودک همسری به بهانه روز روانشناسی

آفتاب زاگرس،در مجامع جهانی ازدواج دختر زیر سن قانونی ۱۸ سال ممنوع می باشد و از طرف نهاد های حقوق بشری با واکنش های بسیار تندی روبرو خواهد شد،حتی بعضی از کشورهای اروپایی کودک همسری را نوعی خشونت جنسی علیه زنان می دانند. به نوعی از ازدواج که در آن فرد منظور بیشتر دختر است

آفتاب زاگرس،در مجامع جهانی ازدواج دختر زیر سن قانونی ۱۸ سال ممنوع می باشد و از طرف نهاد های حقوق بشری با واکنش های بسیار تندی روبرو خواهد شد،حتی بعضی از کشورهای اروپایی کودک همسری را نوعی خشونت جنسی علیه زنان می دانند.
به نوعی از ازدواج که در آن فرد منظور بیشتر دختر است کمتر از ۱۸ سال سن دارد و به صورت اجبار و بدون رضایت، از طرف والدین وارد زندگی زناشویی می شود کودک همسری می گویند.
یک فرد در طول زندگی بلوغ های مختلفی مانند بلوغ جنسی،جسمی،شرعی،اخلاقی،قانونی،عاطفی و عقلی دارد به عنوان مثال یک دختر پانزده ساله تنها به بلوغ جسمی و جنسی و شرعی رسیده است آن هم نه به طور کامل،در حالیکه لازمه اصلی ازدواج، رسیدن به بلوغ عاطفی است.
بدست آوردن توانایی کنترل هیجانات را بلوغ عاطفی می گویند،منظور از کنترل هیجانات یعنی واکنش فرد به احساساتی که دریافت می کند چگونه باشد؟
من همیشه به مراجعینم می گویم شما تا قبل از ازدواج از کلمه ( من ) تشکیل شده اید یعنی طبیعی است که خودمحور باشید ولی اگر وارد زندگی زناشویی شوید کلمه ( من ) جای خود را به کلمه ( ما ) می دهد،یعنی علاوه بر خود باید مسئول شخص دیگه ای هم شد و والدین ببینند آیا فرد توانایی ما شدن را دارد؟
صحبتی رُک،صریح،به دور از هر گونه جهت گیری با والدین گرامی دارم:
والدین گرامی،من به عنوان یک روانشناس مراجعه کنندگانی داشته ام و دارم که وظیفه خود می دانم یک مورد از آن را برای شما بیان کنم یک دختر خانم با سن پانزده سال، به من مراجعه کرده که والدین من می خواهند من با یک مرد سی و چند ساله ازدواج کنم،خب صادقانه جواب بدهیم،آیا این دو فرد در جامعه ای با هنجارها و ارزش های یکسان بزرگ شدند و رشد کردند؟آیا نیازهای این دو نزدیک به هم است؟ آیا امکاناتی که این مرد لازمه زندگی مشترک می داند با امکاناتی که آن خانم برای زندگی لازم می داند یکسان است؟آیا دختر پانزده ساله نباید مشغول خواندن رمان های مربوط به رده سنی خود باشد؟ آیا این مرد به درستی نقش شوهر را برای این خانم ایفا می کند قطعا طبق نظریات زیگموند فروید پدر علم روانکاوی،این دختر پانزده ساله آن مرد را بیشتر به چشم یک حامی میبیند که جایگزین نقش پدرش شود نه یک همسر.
سهم زیادی از طلاق ها،خیانت های زناشویی،مشکلات عاطفی دو طرف،بی انگیزگی در زندگی و بوجود آمدن اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب مربوط به همین ندانم کاری های ما در تصمیم گیری برای ازدواج دختران در سنین پایین می باشد،نظر شخصی من برای میزان سن ازدواج دختر لااقل ۱۸ سال و برای مرد لااقل ۲۴ سال سن می باشد آن هم به شرط بدست آوردن دیگر مهارت های زندگی زناشویی.
در مورد اختلاف سنی بهتر است مرد بین چهار تا حداکثر هشت سال از زن بزرگتر باشد.
کاش موضوع به همین جا ختم شود گاها میبینیم یک خانم زیر ۱۸ سال با اصرار شوهر و خانواده باردار می شود که از نظر روانی و پزشکی تاثیرات سوء زیادی از جمله : بوجود آمدن احساس ناامیدی،افسردگی و ترس های بیمارگونه از نظر روانشناسی،، و فشارخون بارداری،سقط جنین و در موارد خیلی خطرناک تر مرگ مادر هنگام زایمان را می توان نام برد.
مهمترین راه های پیشگیری از کودک همسری بالا بردن آگاهی والدین و مداخلات مراجع قضایی هنگام روبرو شدن با چنین موضوعاتی هست.

روانشناس بالینی : احمد دانایی
۱۴۰۱/۰۲/۰۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122