تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 - 6:52
290 بازدید
کد خبر : 4801

بزرگداشت روز لیراوی+زمان و‌مکان

بزرگداشت روز لیراوی+زمان و‌مکان

آفتاب زاگرس ،ششمین آئین بزرگداشت «روز لیراوی» در شهرستان دیلم برگزار می شود.به گزارش اختصاصی آفتاب زاگرس ؛ ششصد و سومین سالگرد و ششمین آئین بزرگداشت «روز لیراوی» چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ از ساعت دو و نیم تا پنج عصر در روستای «بنه خاطر بلوک لیراوی شهرستان دیلم» به همت دهیاری و شورای اسلامی

آفتاب زاگرس ،ششمین آئین بزرگداشت «روز لیراوی» در شهرستان دیلم برگزار می شود.به گزارش اختصاصی آفتاب زاگرس ؛ ششصد و سومین سالگرد و ششمین آئین بزرگداشت «روز لیراوی» چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۲ از ساعت دو و نیم تا پنج عصر در روستای «بنه خاطر بلوک لیراوی شهرستان دیلم» به همت دهیاری و شورای اسلامی این روستا برگزار می شود.

پی نوشت:

لیراوی یکی از ایلات سرشناس لر بزرگ است و به دو بخش لیراوی دشت و لیراوی کوه تقسیم میشود.که به دو دسته لیراوی کوه و لیراوی دشت تقسیم می شود.
مردم لیراوی جز ساکنان اصلی سه استان بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد میباشند. محدوده سکونت لیراوی ها از سواحل خلیج فارس از گناوه تا رشته کوه های زاگرس در خوزستان و کهگیلویه است.
محل سکونت بعضی از مردمان لیراوی ایل بزرگ لر در شهرستان گناوه میباشد که به دلایل خاصی از جمله شغل، تحصیل و…! که از شهرستان های اطراف به کنگان مهاجرت کردند و الان در این شهر ساکنند .
مؤلف فارسنامه ناصری به اشتباه جاکی یکی دیگر از طوایف ۲۸ گانه لربزرگ را سر منشأ ایل مستقل لیراوی دانسته‌است. در حالی که حمدالله مستوفی لیراوی و جاکی را دو طایفه جداگانه دانسته‌است.
تقسیمات ایلی
لیراوی نیز به دو دسته لیراوی کوه و لیراوی دشت منقسم گردد. لیراوی کوه دارای تقسیماتی چون: طیبی، بهمئی، یوسفی، شیرعلی و جز آن باشد. لیراوی همچنین نام بلوکی در کنار خلیج فارس است که ۱۳۷۴ به چهار دهستان لیراوی شمالی و لیراوی میانی، لیراوی جنوبی و حومه در شهرستان دیلم (استان بوشهر. خدری‌های استان بوشهرکه طوایف خدری و خدرسرخ ایل زراسوند بختیاری منشعب از این ایل کهن) تقسیم شده‌است. برای کسب اطلاع از تاریخ این ناحیه از ایران زمین و مناطق تاریخی و تحولات آن می‌توانید به کتاب ” هفت شهر لیراوی و بندر دیلم ” نوشته علیرضا خلیفه زاده مراجعه نمایید.
●لیراویِ کوه:شامل طوایف زیر می باشد.
۱ بهمئی۲ طیبی۳ شیرعالی۴ یوسفی۵ کمایی۶ کرایی
● لیراویِ دشت :شامل طوایف زیر می باشد.
۱ لیراوی نژاد حسینی۲ بابوئی(باوی) ۳ آقاجری۴ حیات داوودی۵ خضری۶ باباحسنی۷ خواجه گیری۸ اکبرغالبی۹ چاه تلخی۱۰ کاوی۱۱ احمدحسینی۱۲ بوالفتحی۱۳ بویراتی۱۴ گرّه ای۱۵ کنارکوهی۱۶ مظفری

منبع:ویکی پدیا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122