تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 تیر 1402 - 9:02
363 بازدید
کد خبر : 3527

روش های ترویج حجاب در جامعه

روش های ترویج حجاب در جامعه

آفتاب زاگرس،یکی از چالش های مهم در عرصه اجتماعی و فرهنگی موضوع حجاب و عفاف است . امروزه کشور با هجوم اندلس گونه از سوی دشمنان در باب حجاب مواجهه است که می طلبدصاحب نظران و اندیشمندان برای نسل جوان که اماج شوم این حمله که سعی در ریشه کندن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی

آفتاب زاگرس،یکی از چالش های مهم در عرصه اجتماعی و فرهنگی موضوع حجاب و عفاف است . امروزه کشور با هجوم اندلس گونه از سوی دشمنان در باب حجاب مواجهه است که می طلبدصاحب نظران و اندیشمندان برای نسل جوان که اماج شوم این حمله که سعی در ریشه کندن فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی داردبه جهاد تبیین بپردازند و نسل جوان را آگاه سازند.

حجاب به بدو آفرینش انسان روی کره زمین بر می گردد و تاریخ نشان می دهد که همیشه انسان لباس پوشیده است .حجاب ۷ بار در قرآن امده است و معنای آن از هر نظر، مانع دیده شدن چیز دیگری می شود.فلسفه حجاب باآیات و روایات و ادله عقلی حکم به وجوبی بودن حجاب می دهد و زنان و مردان مسلمان متذکر می شود که پوشش خود را حفظ نمایند. اسلام در باب حجاب به واجب بودن آن تاکید داردوپوشید بودن زن را نه تنها موجب تقویبت بنیان خانواده ها می داند بلکه سبب حفظ ارزش زن و جلوگیری از ابتذال و تباهی ذکر می کند.

روش های ترویج حجاب نیازمند عواملی است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱تشویق
همواره به عنوان یک اصل تربیتی شناخته شده است ماهیت تشویق می تواند بار عاطفی، احساسی، مالی، علمی و… داشته باشد .معرفی یک بانوی نمونه با پوشش اسلامی و الگو قرار دادن ان در جامعه برای سرمشق گیری نسل جوان می تواند به ترویج و توشیق حجاب کمک نماید مخصوصا” اگر در رسانه های چاپی-تصویری- بیلبورد و تبلیغات شهری باشد ضریب تاثیرگذاری ان بیشتر خواهد شد.
۲فعالیت های علمی و فرهنگی و هنری
ارائه پوستر کتاب و مقاله زمینه ارتقای اگاهی های عمومی زنان در باب حجاب می شود.برگزاری میزگردها ،شب شعر با موضع حجاب نیز اثار مثبتی خواهد داشت حتی اردوهای تفریحی و زیارتی نیز می تواند مروج خوبی برای حجاب باشد.
۳فرهنگ غیرت
ترویج فرهنگ غیرت دربین مرد می تواند به ترویج حجاب کمک نماید . پیامبر اسلام (ص) فرمودند: غیرت از ایمان است
۴توصیه و تذکر
توصیه و تذکر لسانی با لحن ارام و متین می تواند به ترویج حجاب کمک نماید زیرا قلب انسان و ضمیر انها پاک وآماده پیام وحدانی خداوند است . نهی از بی حجابی و جلوه گری را می بایست با لسان خوب ارائه داد تا مورد پذیرش فرد بی حجاب شود و در رفتار ان تغییر به وجود اورد.
۵ آموزش
مدارس و مراکز تعلیم و تربیت محل تزکیه نیز می باشند.آموزش عملی احکام دین از وظایف این دستگاهها است.
۶محیط خانواده
خانواده ها نقش بزرگ و پررنگی به عنوان اولین مرحله جامعه پذیر دختران دار اموزش و مهارت فردی و زندگی می بایست از خانواده شروع وتوسط والدین به فرزندان خود ارائه شود
۷گروه همسالان
گروه همسالان نقش مهمی در ترویج حجاب و پوشش دارد زیرا بیشترین تاثیرپذیر و الگو گرفتن نسل نوجوان و جوانان از دوستان خود در محیط جامعه، مدرسه و دانشگاه از دوستان همسن و سال خود است
۸شبکه های مجازی
نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در عصر هزاره سوم و دهکده ارتباطی بسیار مهم و حیاتی است امروزه افراد بیشترین وقت خود را در گوشی های هوشمند شبکه های اجتماعی سپری می کنند ایران نیز در رتبه ۶ استفاده از گوشی های هوشمند و سبکه هی اجتماعی در جهان است و این ظرفیت دو روی یک سکه است که می توان به نحو احسنت از ان برای برنامه هاو اهداف خود استفاده کرد وبرعکس .این ظرفیت میتواند د رحوزه حجاب و ترویچ پوشش در جامعه استفاده کرد.

و سایر عامل دیگر…

فرهاد وفایی
تیرماه۱۴۰۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122