تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 7:53
124 بازدید
کد خبر : 5195

قطار پیشرفت سرطان درایران ترمز برید/رتبه چند جهان!!!

قطار پیشرفت سرطان درایران ترمز برید/رتبه چند جهان!!!

آفتاب زاگرس؛سازمان جهانی بهداشت (WHO) همزمان با فرارسیدن روز جهانی سرطان هشدار داده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی موارد ابتلا به سرطان در جهان ۷۷ درصد افزایش پیدا می کند، این در حالی است که یکی از متخصصان این رشته در ایران معتقد است که ایران جزء ۱۰ کشور سرطان خیز دنیا است. ضمن آنکه

آفتاب زاگرس؛سازمان جهانی بهداشت (WHO) همزمان با فرارسیدن روز جهانی سرطان هشدار داده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی موارد ابتلا به سرطان در جهان ۷۷ درصد افزایش پیدا می کند، این در حالی است که یکی از متخصصان این رشته در ایران معتقد است که ایران جزء ۱۰ کشور سرطان خیز دنیا است. ضمن آنکه براساس اعلام معاون وزیر بهداشت بیش از ۴۰۰ هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد که ۱۵۰ هزار مورد آن تحت درمان و در مرحله رشد بیماری قرار دارند.لیلا‌مؤدب شعار، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت چندی قبل اعلام کرد که در حال حاضر سرطان‌های پستان، روده بزرگ، ریه، پروستات و معده از جمله سرطان‌های شایع در کشور هستند.ضمن آنکه معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز خبر از وجود ۱۵۰ هزار بیمار سرطانی تحت درمان داده است.
دکتر سعید کرمی در این خصوص گفته است؛ در حال حاضر در ایران بیش از ۴۰۰ هزار بیمار سرطانی داریم که ۱۵۰ هزار مورد آن بستری و تحت درمان و یا دارای سرطان پیشرفته هستند.
این در حالی است که چندی قیل، کامران باقری لنکرانی رئیس انجمن علمی آندوسکوپی‌های گوارشی ایران، مدعی شده بود که پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده موارد سرطان روده در کشور به ۲ برابر برسد.شاید به همین دلیل باشد که برخی از کارشناسان و رسانه ها از آغاز سونامی سرطان در ایران خبرداده اند. با این حال لنکرانی در این خصوص معتقد است استفاده از واژه سونامی، ترسناک است اما واقعیت این است که اگر نخواهیم در جهت اصلاح سبک زندگی، کاهش مصرف دخانیات، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودها و…، تلاش نکنیم؛ قطعاً درگیر افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها خواهیم شد.وی به پراکندگی شیوع سرطان‌های دستگاه گوارش درجغرافیای کشور اشاره و اعلام کرد: در نیمه شمالی کشور شاهد شیوع سرطان معده هستیم و در جنوب کشور، سرطان روده از شیوع بالایی برخوردار است. همچنین، آلودگی هوا که عامل شیوع سرطان‌های مری، معده و ریه است؛ در کلانشهرها آثارش را می‌بینیم.شاید بد نباشد که بدانید براساس تحقیقی که چند سال قبل با مشارکت دانشمندان مؤسسه بین‌المللی تحقیقات سرطان و پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی تهران و مراکز ثبت سرطان و تحقیقات سرطان در ایران صورت گرفت، پیش‌بینی شد که تعداد موارد جدید سرطان در ایران از ۱۱۲ هزار مورد سرطان ثبت‌شده در سال ۱۳۹۵-۱۳۹۴ به ۱۶۰ هزار مورد جدید در سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳ افزایش پیدا کند. پیش بینی که به نظر می رسد هم اینک محقق شده باشد!
دو سرطان شایع ایرانی‌ها
چندی قبل رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد که در ۳۰ سال گذشته، سرطان پستان با شیوع ۱۲ درصدی بالاترین میزان شیوع سرطان را در ایران دارد که ۲۶ درصد سرطان زنان را تشکیل می‌دهد. ضمن آنکه در مردان نیز سرطان پرستات بیشترین آمار را بین سرطان ها دارد.
به گفته دکتر محمد اسماعیل اکبری سرطان پستان ششمین علت مرگ ناشی از سرطان در هر دو جنس مرد و زن است و در ایران دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. گرچه کمتر از ۳۰ درصد از بیماران مبتلا در هر سال فوت می‌کنند.وی همچنین با ذکر اینکه مقایسه هرم جمعیتی و تعداد بیماران، نشان می‌دهد ایران جزو ده کشور اول در رشد سرطان است می گوید: عدد مبتلایان ما به سرطان پایین است اما یک چیز دیگری اتفاق افتاده است، چون هم ریز فاکتورهای ابتلا به سرطان دارد افزایش پیدا می‌کند و هم به دلیل افزایش سن، طول مدت مقابله با ریز فاکتورها زیاد شده است.
او در ادامه به شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران اشاره کرد و گفت: در زنان ایرانی اولین سرطان، سرطان سینه است و در مردان ایرانی اولین سرطان، سرطان پروستات است، قبل‌تر سرطان معده برای مردان اولین بود، اما الان جایگاه سوم را میان مردان و جایگاه چهارم را میان زنان ایرانی دارد و البته سرطان معده هنوز کشنده‌ترین سرطان در زن و مرد ایرانی است. رئیس مرکز تحقیقات سرطان ایران افزود: تعداد برخی سرطان‌ها هم دارد بیشتر می‌شود، مانند سرطان تیروئید، آن‌هم برای این است که امروزه ما زودتر می‌توانیم این نوع سرطان را شناسایی کنیم.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، گفته بود: «سالانه تقریباً نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند، تقریباً سالی حدود پنج درصد هم در کشور افزایش بروز سرطان را داریم.»
همچنین بر اساس گزارشی که در خردادماه سال گذشته منتشر شده است که سالانه ۶۰ هزار نفر در ایران بر اثر ابتلا به انواع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.با این حال به نظر می رسد بیماران سرطانی، برای درمان خود از ناعدالتی عجیبی رنج می برند. دکتر کردستی در این زمینه می‌گوید: در ایران، پوشش بیمه تست‌های غربالگری و اجباری کردن آنها به ویژه برای سرطان پستان و روده، سیستم متمرکز پیگیری این تست‌ها و ارسال کیت‌های جمع‌آوری مدفوع برای غربالگری سرطان روده در افراد بالای پنجاه سال از جمله اقداماتی است که می‌تواند به تشخیص زودتر سرطان در کشور کمک کند.
دکتر‌ کردستی همچنین تأکید کرد که وارد کردن واکسن «اچ‌پی‌وی» به برنامه واکسیناسیون کشوری، ممنوع کردن کشیدن سیگار در مکانهای عمومی با ضمانت اجرا، آموزش تغذیه سالم در مدارس و برنامه جامع کشوری برای کنترل وزن و دیابت، و دهها اقدام دیگر روی کاغذ نوشته شده‌اند ولی اجرا نمی‌شوند.مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ایران همچنین گفته است یکی از مواردی که «هزینه‌های کمرشکن» به بیماران تحمیل می‌کند در بخش سرطان است.
معضل کمبود داروهای سرطان و ایجاد بازاری کاذب بارها در رسانه‌های ایران نیز خبرساز شده است. خبرگزاری مهر در گزارشی در مهرماه نوشت که آمپول ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی سرطان، مقابل داروخانه‌ای در تهران به قیمت ۵ تا ۱۰ میلیون به فروش می‌رسد.علاوه بر هزینه‌ بالای درمان، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان در ایران با نبود تجهیزات مناسب و کمبود دارو مواجه هستند.این همان بی عدالتی است که باعث می شود تا بسیاری از بیماران سرطانی نتوانند آنگونه که باید و شاید برای درمان خود اقدام کنند.
نزدیک شدن به هرم جمعیتی
حسین فودازی انکولوژیست، با ذکر اینکه سرطان یک بیماری چند عاملیست و علل مختلفی دارد می گوید: سهم عوامل ژنتیکی در بروز سرطان حداکثر ۲۰ درصد است و ۷۰ تا ۸۰ علل بروز این بیماری مربوط به عوامل محیطی و بیرونی نظیر مصرف سیگار، دخانیات و الکل، چاقی و افزایش وزن، کاهش فعالیت فیزیکی، آلودگی هوا و آب ناسالم است. وی ضمن اشاره به اینکه یکی دیگر علل بروز سرطان افزایش سن است و با افزایش سن میزان شیوع و ابتلا به این بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند، ادامه داد: در کشور ما چند اتفاق رخ داده که البته در سایر نقاط دنیا نیز وجود دارد، اما در ایران بیشتر است؛ ما از یک هرم جمعیتی جوان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ از دهه ۱۴۰۰ به بعد به هرم جمعیتی میان‌سال رسیدیم و به همین دلیل شیوع سرطان نیز افزایش می‌یابد و در کنار این موضوع عواملی از جمله مصرف سیگار و دخانیات، چاقی و افزایش وزن، کاهش فعالیت فیزیکی، آلودگی‌هایی زیست محیطی و کاهش فرزندآوری افزایش بیشتر شیوع سرطان از جمله سرطان‌های پروستات، پستان، ریه و معده را در سال‌های آینده به همراه دارد.به گفته وی به نظر می‌رسد در دهه‌های آینده به ویژه دهه ۲۰۳۰ و ۲۰۴۰ میلادی موارد ابتلا به سرطان در کشور ما افزایش قابل توجهی پیدا کند.
این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، عنوان کرد: درمان سرطان پرهزینه است و بهتر است تلاش کنیم میزان ابتلا به این بیماری را تاجایی که ممکن است با پیشگیری کاهش دهیم.
لزوم رفع نابرابری درمانی
دکتر رحیم منصوری فر، از متخصصان سرطان شناس کشور مدعی است براساس آنچکه در بیمارستان ها و مراکز درمانی و مطب های پزشکان دیده می شود سرطان در کشور رو به افزایش است. البته بخشی از این افزایش طبیعی است چرا که سن ایرانی ها در حال افزایش است، و طبیعتا افزایش سن عامل مهمی در افزایش سرطان است. وی در گفت و گو با «همدلی» اشاره ای هم به وضعیت بی عدالتی در پروسه درمان سرطان می کند و می گوید: از حق نباید گذشته که وضعیت دارویی ما بد نیست و داروهای سنتی درمان سرطان تقریبا به اندازه کافی در کشور وجود دارد. اما نقطه ضعف اصلی ما به داروهای روز و جدید دنیا بر می گردد. یعنی داروهای جدید یا در دسترس نیستند یا آنقدر گران هستند که عملا کمتر کسی می تواند آنها را تهیه کند. بنابراین به نظر می رسد باید دولت و وزارت بهداشت تدابیر ویژه ای را برای حمایت از این بیماران اتخاذ کنند. راهکاری که براساس آن همه بیماران سرطانی بتوانند از داروها و تجهیزات و امکانات پزشکی، به شکلی یکسان بهره مند شوند. درست مانند قانون درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122