تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 - 5:08
6070 بازدید
کد خبر : 68

مردِ خاکستری انتخابات ۱۴۰۰ آمد /دردسر کلاب هاوس برای کاندیداها

مردِ خاکستری انتخابات ۱۴۰۰ آمد /دردسر کلاب هاوس برای کاندیداها
هفته ای که گذشت پر بود از جنجال و خبرسازی کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری؛ از اظهاراتی که درباره حجاب اجباری در کلاب‌هاوس مطرح شد تا به صف شدن وزرای احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات.

مرجان احمدی: هرچه به موسم انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم و زمان ثبت نام کاندیداها نزدیک‌تر می شویم حواشی و جنجال های این کاندیداها هم بیشتر می شود؛ از افزایش تحرکات در فضای مجازی و گفت‌وگوهای کلاب هاوسی و لایوهای اینستاگرامی تا موضع گیری های جدید و ظهور پدیده های انتخاباتی.

مسائلی که مردم ایران همواره در روزهای نزدیک به انتخابات با آن مواجه می شوند و امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری اجتماع و مراسم نیست، این تحرکات انتخاباتی رنگ و بوی تازه ای گرفته و بیشتر به فضای مجازی و رسانه های اجتماعی و مطبوعات وارد شده است.

جنجالِ علی مطهری در کلاب هاوس

علی مطهری که این روزها به دلیل اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم بیش از پیش در فضای مجازی و رسانه ها فعال شده در هفته ای که گذشت گفت‌وگویی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس داشت که جنجال‌آفرین شد. اظهاراتی که سبب شد اصلاح طلبان که علی مطهری را نیز در لیست کاندیداهای خود داشتند موضع محتاط تری نسبت به او بگیرند.

مطهری در جریان گفت‌وگوی خود به انتقاد از کسانی پرداخت که موافق اختیاری بودن حجاب هستند و گفت: من حجاب را انتخاب نمی‌بینم و به آزادی در آن اعتقاد ندارم. من نیمه عریان بودن را آزادی انسانی نمی‌دانم و آن را آزادی حیوانی و غریزی تلقی می‌کنم. او تاکید کرد که «هنوز هم معتقدم اگر رفراندومی برگزار شود رای اکثر مردم به حجاب اختیاری نخواهد بود.»

هرچند او پس از واکنش های تند کاربران فضای مجازی، افکار عمومی و بسیاری از چهره های اجتماعی و سیاسی از این مواضع خود عقب نشست و روز گذشته در یک گفت‌وگوی اینستاگرامی اعلام کرد که از اظهارات او برداشت مناسبی صورت نگرفته است. او تاکید کرد «وضعیت فعلی حجاب را قابل قبول می‌دانم؛ نزدیک ۳۰درصدی هم ممکن است که حجاب را به صورت کامل رعایت نکنند، حکومت هم کاری با این افراد ندارد و این نشان می‌دهد که اجباری در کار نیست.»

مطهری در عین حال گفت: «من نمی‌خواهم با آمدنم در مسئله حجاب سخت‌گیری کنم. در مسئله پوشش یک حداقلی در همه کشورها وجود دارد.»  مطهری در ضمن این گفتگو این وعده را هم به مردم داد که در صورت رئیس جمهور شدن روابط با غرب و آمریکا را تسهیل خواهد کرد.

مردِ خاکستری انتخابات ۱۴۰۰ آمد /دردسر کلاب هاوس برای کاندیداها

دردسرهای سردار محمد

حضور کاندیدای نظامی در انتخابات ریاست جمهوری مدت هاست که میان سیاسیون و کاربران فضای مجازی به یک چالش تبدیل شده و با اما و اگرهایی همراه است؛ موضوعی که از زمان اعلام کاندیداتوری سردار سعید محمد بیش از پیش خبرساز شد. با اینکه تصور می شد اصولگرایان از حامیان کاندیداتوری سعید محمد باشند اما مواضع این طیف سیاسی بعد از اعلام کاندیداتوری او بیشتر منفی بوده است تا مثبت. همانطور که اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگویی به خبرآنلاین تاکید کرده است: ملت به نیروهای مسلح اعم از سپاه و ارتش احترام کامل دارند ولی برای ریاست قوه مجریه تاکنون به نظامی رای نداده اند چراکه می ترسند کشور دچار مشکلات امنیتی یا پادگانی شود.

کمال الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم در خصوص کاندیداتوری سردار سعید محمد فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به حضور افرادی ناشناخته یا کمتر شناخته شده برای جامعه در انتخابات ریاست جمهوری، بیان داشت: این‌گونه افراد چندان در انتخابات جدی نیستند. هم در تایید آن‌ها اما و اگر فراوان است و هم اینکه بعید است که وارد رقابت جدی شوند.

از سویی موضوع برکناری سعید محمد از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به دلیل برخی تخلفات که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ مطرح شده بود بار دیگر قوت گرفت و سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه شوک بزرگی را به سردار محمد وارد کرد تا باردیگر بازار شائبه ها رونق گرفت. او در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت:« سپاه نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد. اساساً ورود سپاه و بسیج به انتخابات به‌طور مصداقی و حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها دارای منع قانونی و شرعی است.

او در ادامه اعلام کرد: «این فضایی که در شبکه های اجتماعی داخلی و رسانه‌های خارجی و بویژه در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب شکل گرفته و بعضاً سعید محمد را کاندیدای مورد حمایت سپاه معرفی می‌کنند، از یک طرف ساخته و پرداخته کسانی است که می‌خواهند چهره سپاه را مخدوش کنند و از طرفی، متأثر از افرادی است که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است. این تصورات نه‌تنها کاملاً خلاف واقع است بلکه واقعیت این است که سپاه به جدّ با ورود پاسداران و از جمله ایشان به عرصه انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است. اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

پس از اظهارات سردار جوانی، دفتر سردار سعید محمد در واکنش به اظهارات سردار جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت:« سعیدمحمد هیچ گونه تخلفی در خصوص فعالیت های انتخاباتی ننموده تا جایی که ایشان علت استعفای خود را عدم شائبه حمایت و استفاده از موقعیت مسئولیت فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه را عنوان نموده است.»

پس لرزه های اظهارات سردار جوانی تا جایی ادامه یافت که سخنگوی سپاه را هم وادار به واکنش کرد و گفت: «هر کس می‌گوید تخلف بوده باید متقن و دقیق بگوید چه تخلفی بوده است. برداشت یک معاون سپاه این بوده که تخلف صورت گرفته، اما نظر رسمی سپاه ممکن است این نباشد. شاید برداشت آقای جوانی این بوده؛ ممکن هم هست آقای جوانی اصل حرفش را تکذیب کند.»

پس از موضوع گیری سردار رمضان شریف، معاون سیاسی سپاه با انتشار یادداشتی در فضای رسانه‌ای گفت که منظورش از تخلفات سردار محمد، تخلفات انتخاباتی و سیاسی بوده است. هرچند معاون سیاسی سپاه تلاش کرد مواضع خود درباره سعید محمد را روشن کند اما برخی تحلیل گران بر این اعتقادند که فضای شکل گرفته درباره تخلفات رئیس پیشین قرارگاه خاتم در نهایت او را تبدیل به مهره ای سوخته در این انتخابات خواهد کرد.

رقیبِ حسن روحانی آمد

در هفته ای که گذشت سید محمد غرضی بار دیگر لباس کاندیداتوری پوشید. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ یکی از رقبای حسن روحانی بود اما در آن انتخابات ۴۴۶هزار و ۱۵ رای آورد که یک درصد آرای اخذ شده بود. در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ هم ثبت نام کرد اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد با این حال در هفته ای که گذشت اعلام کرد که باز هم قصد کاندیداتوری دارد و می خواهد وارد کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ شود.

او با بیان اینکه از جوانی در فضای اداره کشور بودم و در دهه‌های ۲۰ تا ۴۰ و ۵۰ افتخار خدمت به کشور را داشتم، گفت: «قطعا با هدف خدمت به کشور در موعد قانونی برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کنم.» حال باید دید شورای نگهبان این بار چه تصمیمی برای حضور یا عدم او در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم می گیرد.

ضرغامی خاکستری شد

«من خاکستری‌ام»؛ این تازه ترین موضع گیری عزت‌الله ضرغامی است. کسی که تا چندی پیش چهره اصولگرا شناخته می شد حالا می گوید: »تصور من این است که واقعاً مردم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا عبور کرده‌اند. اصلاً مردم از این تقسیم‌بندی‌های دولتی، حاکمیتی هم عبور کرده‌اند.»

او که مدت‌هاست فعالیت چشم گیری در فضای مجازی دارد تاکید کرده: «هرچه هم جلوتر می‌رویم و فضای انتخابات و معادلات را که می‌بینم، می‌بینم که حضور من در رقابت‌های انتخاباتی ضروری‌تر است.»

اظهارات و شعارهای انتخاباتی او از نگاه برخی تحلیلگران بسیار شبیه به چریک‌های فدایی خلق است که شعار «نان، مسکن، آزادی، با عشق به چگوارا.» را می دادند.

مردِ خاکستری انتخابات ۱۴۰۰ آمد /دردسر کلاب هاوس برای کاندیداها

نواب رئیس مجلس به صف شدند

هنوز یک سال از نائب رئیسی‌شان در مجلس یازدهم نگذشته که سودای رسیدن به پاستور را در سر می پرورانند؛  امیرحسین قاضی زاده هاشمی اعلام کاندیداتوری کرده و گفته «من در انتخابات ثبت نام خواهم کرد و نامزدی من به تایید صلاحیت شورای نگهبان بستگی دارد.» علی نیکزاد هم که نامش با مسکن مهر گره خورده و از وزاری دولت دهم محمود احمدی نژاد است پاسخ مبهمی به احتمال کاندیداتوری اش داده و گفته: «فعلا صبر کنید.»

هرچند این روزها بازار کاندیداتوری در مجلس یازدهم داغ است و رئیس مجلس هم تاکنون احتمال کاندیداتوری خود را در انتخابات ریاست جمهوری امسال رد نکرده است.

احمدی‌نژادی‌های حاضر به یراق

وزاری محمود احمدی نژاد همچون خود او گویی همچنان برای حضور در عرصه سیاسی حاضر به یراق هستند و برای کاندیداتوری صف می کشند. این هفته هم محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانانِ احمدی نژاد اعلام کاندیداتوری کرد و گفت: خدمات دولت احمدی نژاد را جزو افتخارات نظام می دانم ولی با او برای حضور در انتخابات هماهنگ نکرده ام.

او که اولین وزیر وزارتخانه «ورزش و جوانان» است که علاوه بر مدرک دکتری مدیریت استراتژیک از دانشگاه آزاد روابط خوبی هم با احمدی‌نژاد داشت در دولت نهم نیز به عنوان وزیر تعاون نزدیک به چهار سال سکان این وزارتخانه را به عهده داشت. عباسی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس هفتم بود و مشاور احمدی نژاد در آمریکای لاتین؛ گذشته‌ای که حکایت از روابط صمیمی میان رئیس و مرئوس دارد.

یک چهره جدید وارد گود شد/از لاریجانی و عارف چه خبر؟

اما هفته ای که گذشت یک چهره کمتر شناخته شده هم وارد گود رقابت شد. حجت‌الاسلام سید عباس نبوی استاد حوزه و دانشگاه و از اعضای موسس دفتر تحکیم وحدت قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ثبت‌نام کرد تا لیست کاندیداهای ریاست جمهوری هر روز بلندتر از قبل شود.

در میان اخبار انتخاباتی هفته اخیر برخی رسانه ها نیز خبر از فعال شدن ستادهای محمدرضا عارف دادند و برخی دیگر گمانه ها را به سمت کاندیداتوری علی لاریجانی بردند. هرچه هست باید منتظر ماند و دید در هفته های پیش رو فضای انتخاباتی کشور به کدام سمت و سو خواهد رفت.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122