تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مرداد 1401 - 11:39
3945 بازدید
کد خبر : 1921

آیا ایرانیان و شیعیان مقابل امام حسن قرار داشتند؟

آیا ایرانیان و شیعیان  مقابل امام حسن قرار داشتند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب زاگرس از تهران ،دکتر غلامرضا ظریفیان استاد تاریخ دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با سپاه مقابل امام، یک شبهه‌ای مطرح است، اینکه از کسایی که به امام نامه دادند در این سپاه حضور داشتند. البته جوابی به این شبهه داده‌شد که: خیر، اینها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب زاگرس از تهران ،دکتر غلامرضا ظریفیان استاد تاریخ دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا در رابطه با سپاه مقابل امام، یک شبهه‌ای مطرح است، اینکه از کسایی که به امام نامه دادند در این سپاه حضور داشتند. البته جوابی به این شبهه داده‌شد که: خیر، اینها از فرقه‌ی دیگری بودند. این سندش به چه شکل هستش؟ آیا واقعا شیعیان هم مقابل امام جنگیدند یا خیر؟

پاسخ: همه کسانی که به امام نامه دادن شیعه نبودند. جامعه‌شناسی کوفه در بررسی این واقعه مهم‌است و از طرفی پیچیده‌ست. کوفه یک پادگان بوده‌است که فاتحان و جنگجویان آنجا جمع می‌شدن و بعد تقسیم می‌شدند. بعدا کم کم کوفه بزرگ می‌شود.

دارای هفت قبیله‌ست. اموی‌ها و حاکمان هستند. خوارج حضور دارند. بخشی از ایرانیان هم آنجا بودن. عثمانیان. شیعیان سیاسی و شیعیان اعتقادی.

غیر از آن بخش حاکم، سر برخی مسائل وقتی فرصت پیدا می‌کردند همه گروه‌ها متحد می‌شدند. از آن‌طرف، فشار که می‌آمد، عده‌ی کمی از آن‌ها باقی می‌ماندند.

آن عده از کسانی که به امام نامه زدند و از روی ترس یا هر چی، با سپاه یزید آمدند تو مخیله‌شان نمی‌گنجید که امام را بکشند. تقریبا هیچکس همچین فکری نمی‌کرد. بلکه گمان می‌کردند که یزید، به سبک معاویه، امام را راهی مدینه بکند.

انتهای پیام./

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122