تاریخ انتشار : شنبه 26 اسفند 1402 - 9:02
76 بازدید
کد خبر : 5718

تورم سه رقمی مایحتاج روزمره محصول جراحی اقتصادی دولت رئیسی

تورم سه رقمی مایحتاج روزمره محصول جراحی اقتصادی دولت رئیسی

آفتاب زاگرس به نقل ازهمدلی | گروه سیاسی: رئیس پیشین بانک مرکزی می‌گوید: سقوط قدرت خرید مردم و رفتن بیش از ۳۰درصد مردم به زیر خط فقر نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی نیست. «عبدالناصر همتی» در کانال تلگرامی خود در واکنش به اظهارات رئیسی در دیدار مدیران رسانه‌ها نوشت: رئیس‌جمهور در دیدار

آفتاب زاگرس به نقل ازهمدلی | گروه سیاسی: رئیس پیشین بانک مرکزی می‌گوید: سقوط قدرت خرید مردم و رفتن بیش از ۳۰درصد مردم به زیر خط فقر نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی نیست.
«عبدالناصر همتی» در کانال تلگرامی خود در واکنش به اظهارات رئیسی در دیدار مدیران رسانه‌ها نوشت: رئیس‌جمهور در دیدار مدیران رسانه‌ها گفته که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگ‌نمایی ضعف‌ها و ترویج نمی‌توانید و نمی‌شودهاست ولی کارهای دولت نشان می‌دهد دنبال ایران قوی است!
وی در ادامه نوشت: در اینکه راهبرد دشمنان بزرگ‌نمایی ضعف‌هاست، شکی نیست اما این دلیل نمی‌شود دولتی که با شعار «ما می‌توانیم» به میدان آمد و وعده‌های سنگین و مهمی درباره قطع ارتباط تحریم با سفره مردم، تک‌رقمی کردن تورم، تقویت ارزش پول ملی، ساخت سالانه یک میلیون مسکن و از بین بردن فقر و… به مردم داد، هر انتقادی از بی‌برنامگی و ناتوانی دولت را به راهبرد دشمن منتسب کند. با اقدامی به نام جراحی اقتصادی و جلوگیری از رانت ارز ترجیحی، تورم سه‌رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات و… ایجاد کردید و مجدداً همان ارز ترجیحی در یک سطح بالاتر ۲۸۵۰۰ و با اختلاف رانتی بیش از ۵۰درصدی با نرخ ارز بازار برقرار کردید. آیا «توانستن» این بود؟
همتی در ادامه نوشت: گفتید تحریم و برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند حل بکند. نتیجه چی شد؟ دلار ۶۰ هزار تومانی و کاهش ۱۴۰درصدی ارزش پول ملی، افزایش بیش از سه برابری قیمت سکه طلا، فروش ربع سکه بانک مرکزی با قیمتی بیشتر از ارزش تمام سکه در ابتدای دولت سیزدهم، تداوم تورم بالای ۴۰درصدی و رشد سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره و…
رئیس پیشین بانک مرکزی ادامه داد: در مورد رسانه‌ها گفتید آرزویتان این است که تیتر بزنند کارهای دولت نشان می‌دهد دنبال شکل دادن ایران قوی است! سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت و گاز جهان، رفتن بیش از ۳۰درصد مردم به زیر خط فقر، فاصله گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه‌ای از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر شدن رتبه فساد و محیط کسب و کار و… کدام‌یک نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی است؟
همتی در ادامه نوشت: دولت و مجلس به‌رغم ادعای همدلی هنوز نتوانسته‌اند بعد از یک سال از پایان برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم آن هم با آن اهداف کمی متناقض را نهایی کنند. چند روز مانده به پایان سال ولی دولت هنوز نتوانسته مهمترین سند مالی سال آینده یعنی بودجه ۲۴۰۳ را نهایی کند!
وی افزوده است: اقدام و عمل دولت‌ها در نتیجه شاخص‌های کلان آنها مشخص می‌شود نه در گفته‌ها و ادعاها، یعنی رشد بالای اقتصاد (شما قول رشد ۸درصد داده بودید و رشد فعلی ۴.۵درصد هم معلوم نیست پایدار باشد، چرا که ناشی از صادرات نفت در کنار رشد منفی دو بخش اصلی اقتصاد یعنی صنعت و معدن و کشاورزی در دو فصل گذشته بود)، تورم پایین، تقویت تراز مثبت تجاری غیرنفتی، تقویت ارزش پول ملی، توزیع عادلانه درآمد و کاهش فقر و افزایش رفاه مردم و سرمایه اجتماعی شاخص‌های سنجش موفقیت دولت‌ها هستند. بدتر شدن تراز انرژی کشور، ناترازی بیشتر صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای، ناترازی شدید و روزافزون بانک‌ها، کسری مداوم بودجه دولت، چاپ مداوم پول پرقدرت در کنار تصمیمات روزمره در سیاستهای پولی و مالی نشانه‌های مهمی از بی‌برنامگی و ضعف عملکرد دولت است. البته اقدامات خوبی در خصوص پروژه‌ها و سطح خرد اقتصاد کشور در حال انجام است که قابل تقدیر است ولی هیچکدام مؤید موفقیت و پیشرفت در سطح کلان کشور که موجب شکل دادن ایران قوی باشد، نیستند!
رئیس پیشین بانک مرکزی در در پایان به ارائه چند پیشنهاد مهم پرداخت و نوشت: برای رفع جدی تحریم‌ها روشی متفاوت از آنچه انجام دادید را پیش بگیرید. مسئولان غیرمتخصص، بی‌تجربه و غیرحرفه‌ای در بخش‌های مهم به خصوص بخش اقتصاد کنار گذاشته شود، هزینه‌های دولت در قالب بودجه و غیربودجه‌ای به شدت کنترل شود، قیمت‌گذاری‌های دستوری و غیرواقعی، متوقف و نیز با جلوگیری از سیاستهای کاهنده ارزش سهام، امید را به بورس برگردانید. تغییر ارزش پول ملی به علت تورم را بپذیرید و ارز چندنرخی که موجب رانت می‌شود را متوقف کنید و تداوم ایجاد ناترازی در بانک‌ها از سوی دولت را متوقف و با یک برنامه پایدار ناترازی آنها سریعا چاره‌جویی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122