تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 آبان 1402 - 8:53
85 بازدید
کد خبر : 4443

کاهش ۲۰ درصد بارندگی در ۴۵ روز سال آبی در کهگیلویه وبویراحمد

کاهش ۲۰ درصد بارندگی در ۴۵ روز سال آبی در کهگیلویه وبویراحمد

آفتاب زاگرس،بارندگی های ۴۵ روز نخست سال آبی جاری در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ درصد مدت مشابه پارسال است و آن طور که هواشناسی استان اعلام کرده مجموع بارندگی های پاییز امسال نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ ساله هم کاهش قابل توجه دارد اما ذخیره آب سدهای مخزنی بزرگ کوثر و چم شیر مطلوب است

آفتاب زاگرس،بارندگی های ۴۵ روز نخست سال آبی جاری در کهگیلویه و بویراحمد ۲۰ درصد مدت مشابه پارسال است و آن طور که هواشناسی استان اعلام کرده مجموع بارندگی های پاییز امسال نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ ساله هم کاهش قابل توجه دارد اما ذخیره آب سدهای مخزنی بزرگ کوثر و چم شیر مطلوب است و این سازه ها پشتیبان روز مبادا شده است.

حالا سدهای کهگیلویه و بویراحمد که یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه و ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل دارد و با تولید سالیانه ۱۱ میلیارد متر مکعب آب یکی از پرآب ترین استان های کشور محسوب می شود نه تنها امیدآفرین روزهای مبادا برای مردم استان است بلکه مایه دلگرمی استان های جنوبی چون فارس،خوزستان، هرمزگان و بوشهر هم شده است.

کارشناسان آب منطقه ای با اشاره به اینکه میانگین سالیانه بارندگی های کهگیلویه و بویراحمد در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلیمتر است و این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد تاکید می کنند که حجم آب تجدید پذیر استان ۹هزار و ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که سالیانه از این میزان یک هزار و ۷۰ میلیون متر مکعب آن مهار می شود و ۹۰ درصد آن از کهگیلویه و بویراحمد خارج می شودبنابراین وجود سازه های آبی بزرگ که یکی از آنان(چمشیر) امسال افتتاح شده از سرمایه های ارزشمند استان است که ثمرات آن درسال های کم بارانی خود را نشان می دهد.

میزان بارندگی ها به روایت آمار

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین بارندگی های امسال در استان ۸.۶ میلیمتر است که ۸۰ درصد کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وضعیت آب در کهگیلویه و بویراحمد؛ از کاهش بارندگی تا حال خوب سدها
ولی بهره مند افزود: ۴۵ روز نخست سال آبی پارسال ۴۰ میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شده است.میزان بارش بلند مدت سالانه در ایستگاه یاسوج ۷۹۶،سی سخت ۶۹۶.۷،دوگنبدان ۴۳۷.۴،دهدشت ۵۰۳،لیکک ۴۰۶.۷ ،مارگون ۶۲۶و منطقه امامزاده جعفر ۴۴۱ میلیمتر است.
وی عنوان کرد: میانگین بلند مدت سالیانه بارش باران در استان کهگیلویه و بویراحمد ۵۸۰میلیمتر است.

میزان ذخیره آب سدها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۶۱ میلیون متر مکعب آب در سدهای کوثر،چمشیر و شاه قاسم در استان ذخیره شده است.

آرش مصلح افزود: ۵۰۰ میلیون متر معکب از این میزان در سد چمشیر، ۳۶۰ میلیون متر مکعب در سد کوثر و یک میلیون متر مکعب در سد شاه قاسم ذخیره شده است.

وضعیت آب در کهگیلویه و بویراحمد؛ از کاهش بارندگی تا حال خوب سدها

وی با اشاره به در پیش بودن فصل بارندگی ها گفت: سد چمشیر با یک میلیون و ۵۰۰ متر مکعب، سد کوثر با ۲۰۰ میلیون متر مکعب و سد کوچک شاه قاسم با هشت میلیون متر مکعب مخزن خالی ظرفیت قابل اتکایی برای بارندگی های امسال هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه دبی ورودی آب به سد کوثر روزانه هشت مترمکعب بر ثانیه است تاکید کرد: میزان ذخیره آب سد کوثر هم اکنون ۷۰ میلیون متر مکعب بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

وی گفت: سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می کند.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت تشکیل می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد:آبگیری آزمایشی سد « چمشیر» بیست و هفتم دی‌ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و این سد اواخر تیرماه امسال به دست رییس جمهور افتتاح شد.

مصلح تاکید کرد: سد « چمشیر» بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) در ایران است که با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی و حجم ۲.۳ میلیارد مکعبی در ۲۵ کیلومتری شهر دوگنبدان دارد پشتیانی ارزشمند برای سال های خشکسالی در استان های جنوبی کشور است.

وضعیت آب در کهگیلویه و بویراحمد؛ از کاهش بارندگی تا حال خوب سدها

سد چمشیر بر روی رودخانه « زهره»ساخته شده که این رودخانه بر اساس شهرها و دشت‌های که در مسیر خود از نزدیکی آنان می‌گذرد به نام‌ها مختلفی مثل اردکان، شش پیر، فهلیان و زیدون نامگذاری شده اما نام رسمی آن رودخانه « زهره»و بر اساس آخرین شهری که از آن می‌گذرد و به دریا می‌ریزد رودخانه « هندیجان» نیز نامیده می‌شود.

این رودخانه از دو رود « فهلیان»و « تنگ شیو» در شهرستان ممسنی در استان فارس و خیرآباد در منطقهٔ دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه « زهره» با طول تقریبی حدود ۴۷۵ کیلومتر در سه استان فارس ،کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان جریان دارد اما با وجود نیاز این استان ها به آب و خطرات سیلاب هنوز سدی برای مهار آب آن احداث نشده است.

برکات حال خوب سدها

حال خوب سدهای کهگیلویه و بویراحمد نه تنها به معنای افزایش توسعه پایدار و ایران قوی در حوزه های کشاورزی،گردشگری و بهبود معیشت مردم منطقه است بلکه امیدبخش مردم برای پیشگیری از خسارت های سیل در بارندگی ها هم محسوب می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122