تاریخ انتشار : سه شنبه 14 فروردین 1403 - 7:47
156 بازدید
کد خبر : 5884

عید ۱۴۰۳ در آیینه تلخی‌ها

عید ۱۴۰۳ در آیینه تلخی‌ها

آفتاب زاگرس؛ ولی الله شجاع پوریان نوشت : روزهای آغازین و تعطیلات سال ۱۴۰۳ با اتفاقات و رویدادهای مهمی همراه بود که در غیبت رسانه‌های مکتوب کمتر به چشم آمد که اکنون به اختصار به برخی موارد برجسته آن‌ها پرداخته می‌شود. ۱. تداوم نسل‌کشی رژیم اشغال‌گر درغزه در این ایام تلخ و جانکاه است، به

آفتاب زاگرس؛ ولی الله شجاع پوریان نوشت : روزهای آغازین و تعطیلات سال ۱۴۰۳ با اتفاقات و رویدادهای مهمی همراه بود که در غیبت رسانه‌های مکتوب کمتر به چشم آمد که اکنون به اختصار به برخی موارد برجسته آن‌ها پرداخته می‌شود.
۱. تداوم نسل‌کشی رژیم اشغال‌گر درغزه در این ایام تلخ و جانکاه است، به ویژه وقتی بدانیم بسیاری از ساکنان غزه با زبان روزه در میان انبوهی از بمب و موشک افطار می‌کردند و به‌مانند گذشته، زنان و کودکان مظلوم غزه قربانی این جنگ نابرابر بودند، انتظار می‌رفت جامعه جهانی، رژیم جنایت پیشه‌ی اسرائیل را دست کم در ایام ماه مبارک رمضان وادار به آتش‌بس محدود می‌کرد، اما نه تنها چنین اتفاقی حاصل نشد، بلکه انعکاس اخباری تلخ از جنایت سربازان رژیم صهیونیستی بیش از پیش نشان داد اخلاق، انسانیت و حتی قواعد و قوانین بین‌المللی نیز در ترازوی قدرت وزنی ندارند!
۲. درگذشت سرکار خانم زهرا شجاعی از فعالان زن سیاسی و اجتماعی معاصر نیز در ایام تعطیلات اتفاق افتاد، زنی که با تکیه بر توانایی و استعداد خودش، یکی یکی پله‌های ترقی را طی کرد و از یک کارشناس ساده در فرمانداری قم به مناصب بالای سیاسی و اجتماعی در وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری رسید، شجاعی از جمله زنان مسلمانی بود که هم تلاش کرد مطالبات زنان را از راه تاسیس تشکیلات مدنی پیگیری و نهادینه کند، هم مسلمانی قرآن‌پژوه بود و هم دغدغه رفع تبعیضات جنسیتی با تکیه بر دین و قرآن را داشت، جای خالی او در مطالبه‌گری زنان ایرانی خالی خواهد بود، یادش گرامی باد.
۳. دوگانه ایرانیت و اسلامیت در تعطیلات امسال به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان و ایام عید نوروز پر‌رنگ‌تر ازهمیشه بود، گرچه در حقیقت ایرانیت و اسلامیت دو بال مهم و اساسی برای جامعه ایرانی بوده و مردم با ایجاد نوعی تعادل هر دوی این عناصر را حفظ کرده‌اند، اما در دوره‌های مختلف تلاش‌هایی برای اولویت‌بندی آنها صورت گرفته که تلاشی نکوهیده و با واقیعت جامعه ایرانی سازگاری ندارد، بسیاری از مردم ایران توجه به یک نماد ملی مثل تخت جمشید یا کوروش را لزوما به معنای نفی نمادهای اسلامی در کشور همچون زیارت حرم امام رضا( ع) نمی‌دانند و جمع وسیعی از ایرانیان هم به آثار باستانی و نمادهای ملی و هم اماکن مذهبی علاقمند هستند، اما بی‌تدبیری و بی‌خردی عده‌ای در هر دو سوی این ماجرا، رگه‌هایی از دوقطبی شدن جامعه را در تقدم ایرانیت یا اسلامیت به دنبال دارد که انتظار می‌رود با فهم درست موضوع و تاکید بر اشتراکات، از این دوگانه‌سازی جعلی دست کشیده و به تقویت هر دوی آنها پرداخت.
۴. تلفات جاده‌ای تعطیلات ۱۴۰۳ تا روز یازدهم فروردین به حدود ۷۰۰ نفر رسید و در قیاس با آمار ۶۰۰ نفری تلفات در سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد،، انباشت مشکلاتی از قبیل ناایمن بودن جاده‌ها، کیفیت پایین خودروها و ضعف عوامل انسانی در طول ایام سال و به ویژه ایام عید، کام بسیاری از ایرانیان را در ایام شادی وفرح سال نو، هر ساله تلخ می‌کند، شوربختانه نه تنها چاره‌ای اساسی برای کاستن از مشکلات موصوف و رفع منشا این حوادث صورت نمی‌گیرد، بلکه با پایان تعطیلات اصل موضوع به وادی فراموشی سپرده می‌شود تا سال آینده و آماردهی سال نو. ۵. در سال‌های گذشته برنامه‌های تلویزیونی ایام عید به ویژه برنامه‌های لحظه تحویل سال مملو از چهره‌های محبوب و مردمی بود، شخصیت‌هایی که هر کدام‌شان در عرصه هنر، ورزش، بازیگری، خوانندگی و … مخاطبان بی‌شماری را جذب می‌کردند و رسانه ملی حداقل در برنامه‌های نوروزی، مورد اقبال اکثریت جامعه قرار می‌گرفت، اما متاسفانه رسانه ملی به تریبون یک تفکر خاص در همه زمینه‌ها تبدیل شده و در برنامه‌های تلویزیونی عید امسال این انحصارطلبی بیشتر آشکار گردید، البته ناگفته نماند این شکاف به قدری عمیق‌تر شده که حتی اگر مسئولان رسانه ملی هم بخواهند از چهره‌های محبوب مردمی دعوت کنن به خاطر عملکرد رسانه ملی و واکنش مردم، تمایلی برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی ندارند و یا اگر حضور یابند مخاطب نخواهند داشت و بسا همچنان که یکی از مجریان با طعنه گوشزد کرد بسیاری از همین میهمانان نیز با دریافت مبالغ گزاف حاضر به حضور در برنامه‌های عید شده بودند! ۶.
اگر در سال‌های دور، سفر به مشهد، شمال، اصفهان و چند نقطه خاص، مقصد سفر ایرانیان بود امسال همه شهرهای ایران مملو از گردشگران و مسافران نوروزی بود، گرچه دولت تلاش می‌کند با آمارسازی این موضوع را به عنوان موفقیت در زمره دستاوردهای خود قرار دهد، اما کیست که نداند افزایش مسافران نوروزی بیش از آن که بازتاب شرایط اقتصادی خانوارها باشد به دلیل تغییر نسل و ذایقه خانوارها، افزایش اطلاعات توریستی مردم به دلیل شبکه‌های اجتماعی به ویژه بارگذاری مقاصد و لوکیشن‌های جدید گردشگری در اینستاگرام و روحیات و خلقیات نسل جدید است و گرنه آن بخشی از سفر که اتفاقا بازتاب عملکرد دولت بود، بسیار قابل نقد نیز بود چنان که در بسیاری از شهرها بسیاری از زیرساخت‌های ساده گردشگری همچون پارکینگ و جاده و سرویس بهداشتی از شرایط خوبی برخوردار نبوده و یا به بهانه تلاقی با ایام شهادت امام علی علیه‌السلام تعطیل بوده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122