تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 18:02
4384 بازدید
کد خبر : 1812

چالش های زندگی عشایری در شهرستان بهمئی

چالش های زندگی عشایری در شهرستان بهمئی

آفتاب زاگرس؛ چالش های زندگی عشایری در شهرستان بهمئی مقدمه در عصرهزاره سوم و جهانی شدن شاهد گذر از زندگی عشایری و سنتی به سوی مدرنیته می باشیم که در این بین جامعه عشایری ایل بهمئی (شهرستان بهمئی) از این قاعده مستثنی نیست.اما با وجود زرق و برق زندگی شهری و مدرنیته هنوز زندگی عشایری

آفتاب زاگرس؛
چالش های زندگی عشایری در شهرستان بهمئی
مقدمه
در عصرهزاره سوم و جهانی شدن شاهد گذر از زندگی عشایری و سنتی به سوی مدرنیته می باشیم که در این بین جامعه عشایری ایل بهمئی (شهرستان بهمئی) از این قاعده مستثنی نیست.اما با وجود زرق و برق زندگی شهری و مدرنیته هنوز زندگی عشایری و سنتی در بین مردمان این سامان ساری و جاری است.شهرستان بهمئی با جمعیتی قریب به ۵۰ هزار نفر دارای سه نقطه شهری(لیکک، ممبی، سرآسیاب یوسفی) است که در فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرکز استان کهگیلویه وبویرحمد(یاسوج) واقع شده است .جامعه عشایری شهرستان بهمئی دارای ۱۲۰۰ خانوارمی باشد که ۳۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین دارند .پوشش لباس زنان و مردمان این ایل ، دست بافته های سنتی ، آواها و نواهای محلی سنتی،آیین های مراسم ازدواج این ظرفیت و پتانسیل را دارد که در آثار ملی ثبت شود .تفریحات سالم،غذای سالم،بر جذابیت زندگی در مناطق عشایراین ایل افزوده است .از مزایا زندگی ایلی عشایری بهمئی می توان به اتحاد و یکدلی ، صفا و صمیمت حضور فعال در مراسمات مذهبی و ملی و سنتی و از سوی دیگر می توان به دست گیری و کمک به همدگیر در هنگامه مصیبت و بلا و امراض و حضور در مراسم تدفین و خاکسپاری اشاره نمود.

چالش های و راهکارهای پیش رو مناطق عشایری در شهرستان بهمئی

از چاش های ومشکلات مناطق عشایری ایل بهمئی در شهرستان بهمئی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
۱-حوزه راه :خاکی بودن اکثر راههای عشایری و هم چنین عدم دسترسی و شرایط توپوگرافی خاص منطقه مشکلاتی را برای رفت و آمد و عبور و مرور عشایر بهمئی به وجو آورده است که می طلبد برای این مشکل چاره ای اندیشه شود.
۲-حوزه آب:مناطق عشایری بهمئی به ویژه در سالهای که شاهد کاهش نزولات آسمانی(باران) و خشکسالی می باشند با چالش های زیادی برای تامین آب شرب و آب احشام خود رو به رو هستند که انتظار می رود با احداث آبشخور برای رفع این مشکل اقدام شود.
۳-در حوزه برق: از دیگر چالش ها زندگی عشایری ایل بهمئی می توان به نبود روشنایی به ویژه درهنگامه شب اشاره کرد.اهدای رایگان و نصب پنل های خورشیدی در مناطق عشایری جهت تامین برق مورد می توانند این مشکل را مرتفع کند.
۴-حوزه بهداشت و درمان :مناطق عشایری در شهرستان بهمئی نیازمند توجه و جدی به حوزه بهداشت و درمان دارد زیرا انسان سالم محمور توسعه است هر چند زندگی در دل طبیعت و کوه نشاط و سلامتی عشایر را به دنبال دارد اما این عشایر نیز نیازمند توجه بهداشت فردی وجمعی ست سرکش ماهاهنه و چکاپ انها با ارسال گروه های سیار و جهادی پزشکی می توانند در کاهش حوزه بهداشت و در مان عشایر کمک شایانی کند.
۵- حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات: امروزه رسانه های جمعی( تلویزیون و رادیو و…) و اینترنت نقش بسیار مهمی در کیفیت بخشی به زندگی انسان ها دارد و دنیا امروزی نیز به صورت دهکده جهانی درآمده است . نداشتن ارتباط تلفنی و عدم آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت و نبود شبکه های تلویزیونی از چاش های مهم زندگی در عشایر بهمئی است که نیازمند توجه جدی تصمیم گیران و تصمیم سازان است.
۶-بیمه و بازنشستگی: زندگی عشایر بهمئی مالامال از زحمت و کوشش فراوان است و هنگامه پیری عشایر بهمئی نیازمند بیمه و بازنشستگی و استفاده از این مزایای است.
۷- حوزه آموزش و پرورش: مناطق عشایری بهمئی نیازمند امکانات آموزشی از قبیل مدرسه می باشد تا فرزندان عشایر در راه علم گام بردارند . به دلیل مشکلات و شرایط توپوگرافی و جغرافیایی و عدم دسترسی راه و صعب العبور بودن احداث مدارس سیار و کانکسی به نظر می رسد ضروری باشد.

۸-حوزه اقتصادی:عشایر بهمئی نقش مهمی در تولید گوشت(قرمز و مرغ محلی)، لبنیات و مشتقات آن ، پشم، قالیچه ، گلیم و…دارند .این عشایر برای افزایش درآمد خود نیازمند فروش این محصولات می باشد و با توجه به ارگانیک بودن محصولات و استقبال مردم از این کالاها مسئولان می توانند با تعیین جایگاه و احداث بازارچه های محلی به یاری عشایر شهرستان بهمئی جهت پایدار بودن درآمد آنها بیایند.

نتیجه گیری
با پیرشدن جمعیت عشایری و بی رغبتی جوانان برای زندگی در مناطق عشایری بهمئی متاسفانه روند کاهش زندگی عشایری با شتاب زیادی در حال سیر است و به سوی نابودی پیش می رود که چالش های که ذکر آنها رفت از دلایل عمده آن می باشد . با ارائه راهکارهایی که در مطالب فوق آورده شده است و با تصمیم گیری و تصمیم سازی وآمایش سرزمینی می توان حیات و زندگی مناطق عشایری را در مناطق عشایری بهمئی رونق داد و از ممات و نابودی زندگی عشایری جلوگیری نمود./.

نویسنده : فرهاد وفایی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122