تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردین 1403 - 16:27
101 بازدید
کد خبر : 5921

میانه روها در مجلس دوازدهم چه کار خواهند کرد ؟

میانه روها در مجلس دوازدهم  چه کار خواهند کرد ؟

آفتاب زاگرس؛پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم رسانه‌های مختلف لیستی ۳۰ تا ۴۰ نفره از میانه‌روهایی که رای آورده‌اند منتشر کردند.باتجربه های لیست افرادی همچون تاج گردون و پزشکیان هستند، اکنون سوال این است که فراکسیون میانه‌روها با این تعداد در مجلس آینده که اکثریت با اصولگرایان سنتی‌تر و اصولگرایان تندروست، با دو طیف

آفتاب زاگرس؛پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم رسانه‌های مختلف لیستی ۳۰ تا ۴۰ نفره از میانه‌روهایی که رای آورده‌اند منتشر کردند.باتجربه های لیست افرادی همچون تاج گردون و پزشکیان هستند، اکنون سوال این است که فراکسیون میانه‌روها با این تعداد در مجلس آینده که اکثریت با اصولگرایان سنتی‌تر و اصولگرایان تندروست، با دو طیف محمدباقر قالیباف و حمید رسایی چه می‌کنند؟ بر سر چه موضوعاتی و با چه جریانی چه نوع تعاملی خواهند کرد؟ ریاست مجلس چه خواهد شد؟

غالب تحلیلگران بر این باورند که با توجه به تشتت موجود در دو طیف اکثریت مجلس این اقلیت میانه‌رو می‌تواند اقلیتی سرنوشت‌ساز در مجلس آینده باشد. تمام این سوال‌ها و پتانسیل‌های سوال برانگیز فراکسیون میانه‌روها در مجلس دوازدهم انگیزه‌ی مصاحبه انصاف نیوز با محمد مهاجری، مهدی شیرزاد و سیدجمال هادیان طبائی زواره شد.

روزگار سخت میانه‌روها در مجلس دوازدهم تحت فشار تندروها و حامیان دولت

برآورد محمد مهاجری، سردبیر خبرآنلاین، این است که شرایط میانه‌روها در مجلس آینده بسیار سخت خواهد بود. توصیه‌ی مهاجری به میانه‌روهای مجلس دوازدهم پیش گرفتن سیاست صبر و مداراست. او همچنین تشکیل فراکسیونی پرقدرت از جهت گفتمانی را برای این طیف ناگزیر می‌دانست. پیش‌بینی مهاجری ائتلاف موردی میانه‌روها با طیف آقای قالیباف بود.

مهاجری دلیل سختی آینده‌ی میانه‌روها را مواجهه‌ی آنان با ماه‌های پایانی دولت ابراهیم رئیسی و مصائب زیاد این دوره می‌دانست. مهاجری همچنین اضافه کرد: این شرایط میانه‌روها را دچار پارادوکس خواهد کرد. به این ترتیب که شیوه و مشی‌شان اجازه‌ی راه آمدن با این ناکارآمدی‌ها را نمی‌دهد از طرف دیگر هم نمی‌توانند در موضع اپوزیسیون تندرو قرار بگیرند. شرایطشان بسیار سخت خواهد بود.

او به فشار مضاعفی که بر این طیف از جانب حامیان دولت و نمایندگان تندرو مجلس دوازدهم خواهد آمد نیز اشاره کرد. به توصیه‌ی این فعال رسانه‌ای اولویت نمایندگان میانه‌رو در مجلس دوازدهم در ماه‌های پایانی مجلس دوازدهم باید صبر و مدارا باشد.

میانه‌روها ناگزیرند به تشکیل فراکسیونی قوی

مهاجری تاکید کرد که این افراد ناگزیر خواهند بود که فراکسیون پرقدرتی نه از جهت تعداد که از جهت منطق و گفتمانی تشکیل دهند تا بتوانند جلوی تندروی‌هایی که محتمل است در مجلس اتفاق بیافتد را بگیرند.

به باور سردبیر سایت خبرآنلاین مجلس دوازدهم که پیش‌بینی می‌شود ضعیف ترین مجلس بعد از انقلاب باشد ممکن است تا حدی با گفتمان اعتدالیون و میانه‌رو‌ها بتواند سر به سلامت ببرد.

پیش بینی مهاجری از تعامل این گروه از نمایندگان با دو طیف موجود در مجلس دوازدهم این بود که احتمالا با جریان تندرو تعاملی نخواهند داشت. این طیف در مقام مقابله با تندروها ممکن است با جریان آقای قالیباف در مواردی ائتلاف کنند.

نقش نیابتی نمایندگان میانه‌رو

مهدی شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، می‌گوید انتظارش از میانه‌روهای مجلس دوازدهم این است که صدای بی‌صدایان و کسانی که پای صندوق نیامدند باشد. انتظار دیگرش نیز این بود که نقش نیابتی خود را به جای نمایندگانی که امکان حضور پیدا نکردند ایفا کنند. او همچنین بر این امر تاکید کرد که نخبگان سیاسی نباید از ائتلاف این گروه حتی با تندروها در مواردی که پای منافع مردم در میان است تابو بسازند.

مهدی شیرزاد، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در مورد انتظارش به عنوان یک فعال سیاسی از میانه‌روهای مجلس آینده گفت: انتظارم این است که تلاش کنند صدای بی‌صدایان باشند. صدای ۶۰ درصد و یا ۸۰ درصدی که در شهرهای بزرگ پای صندوق‌های رای نیامدند باشند.

باشند.

او صحبتش را اینطور ادامه داد: مطابق قانون اساسی ما نماینده‌ی مجلس فقط نماینده‌ی حوزه‌ی انتخابی‌‌ خود نیست، بلکه نماینده‌ی کل مردم ایران است. تصمیمات نمایندگان مجلس باید تصمیمات ملی باشد نه منطقه‌ای.

این فعال سیاسی اضافه کرد: با توجه به عملکرد شورای نگهبان بسیاری از سیاسیون یا متخصصین امکان حضور در این انتخابات را پیدا نکرده‌اند و مردم هم فرصت انتخاب آن‌ها را نداشته‌اند بنابراین این نمایندگان باید نقش نیابتی نیز ایفا کنند.

به نظر آقای شیرزاد اولویت میانه‌روها باید پرداختن به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم باشد. او اضافه کرد این نمایندگان باید تلاش کنند در بزنگاه جلوی ندانم کاری‌های دولت را بگیرند.

هیچ ائتلافی در مجلس تابو نیست

شیرزاد همچنین در مورد بایدها و نبایدهای عملکرد سیاسی نمایندگان میانه‌رو با توجه به دوقطبی موجود در مجلس آینده نیز گفت: فضای کلی مجلس فضای تعامل است. کسانی در این فضا موفق می‌شوند که بتوانند در تصمیمات مختلف سیاسی یارگیری کنند. تعامل با دیگران نباید تبدیل به تابو شود. اگر نماینده‌ای برای منافع مردم تشخیص دهد که لازم است در موضوعی حتی با جبهه پایداری تعامل داشته باشد نباید مذمتش کرد.

همان قدر امتیاز دهید که می‌گیرید | دنباله‌روی اکثریت نباشید

او در ادامه‌ی این توضیحاتش مثال ریاست مجلس را زد و با تاکید گفت: از میانه‌روها انتظار می‌رود به میزانی امتیاز دهند که می‌گیرند و دنباله‌روی اکثریت نباشند. میانه‌روها باید تلاش کنند رای اقلیتشان طوری اهمیت پیدا کند که طیف‌های اکثریت مجبور به امتیاز دادن شوند. البته منظور امتیازی‌ست که به نفع مردم باشد.

او امیدوار بود که اگر نمایندگان میانه‌رو رایزنی‌های درستی مثلا در ترکیب فراکسیون‌‎ها داشته باشند خروجی‌هایی به نفع جامعه حاصل شود.

شیرزاد در مورد احتمال شکل‌گیری فراکسیون اقلیت نیز امیدوار بود و اضافه کرد که این فراکسیون احتمالا ترکیبی از میانه‌روهایی خواهد بود که بعضی‌هاشان سابقه‌ی اصلاح‌طلبی دارند، بعضی سابقه‌ی اعتدالگرایی و بسیاری‌شان چهره‌های مستقلی خواهند بود که نزدیکی‌ای به طیف‌های تندرو ندارند.

نمایندگان مجلس دوازدهم عرصه را بر فرهنگ تنگ‌تر خواهند ساخت

تحلیل سید جمال هادیان طبائی زواره، کاندید مجلس دوازدهم و فعال فرهنگی، این است که هر کدام از دو طیف اکثریت مجلس دوازدهم نیازمند رای اقلیت میانه‌روها خواهد شد.

هادیان به آینده‌ی کشور در حوزه‌ی فرهنگ با وجود نمایندگان مجلس دوازدهم بدبین است. به باور آقای هادیان عرصه در میدان فرهنگ و هنر تنگ‌تر خواهد شد چرا که غالب نمایندگان مجلس دوازدهم یا فرهنگ را منطبق بر تعصبات مذهبی می‌دانند و یا صرفا از دریچه‌ی سیاست به فرهنگ نگاه می‌کنند.

آقای هادیان در بخش دیگری از حرف‌هایش تاکید داشت که برخلاف منش و رفتار غالب رای آورندگان مجلس دوازدهم حوزه‌ی فرهنگ حوزه‌ی رواداری، حوصله، سعه‌ی صدر و شنیدن حرف‌های مخالف است. او هنر را میدانی بالذات متکثر می‌دانست و خلاقیت موجود در آن را نیز زاییده‌ی همین تکثر ذاتی. این درحالیست که به نظر نمی‌آید غالب نمایندگان مجلس دوازدهم پذیرای تکثر باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122