تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1402 - 18:43
223 بازدید
کد خبر : 4048

تنش آبی در دیشموک

تنش آبی در دیشموک

آفتاب زاگرس؛مهاجرت قصه تلخی است که مردمان زاگرس در محدوده کهگیلویه و بویر احمد در سایه تنش آبی و ضعف‌های زیرساختی و البته در همجواری رودهای خروشان «گندمکار» در ذهن می‌پرورانند.شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که استانی که از همه طرف در مسیر آبشارها و رودخانه‌ها قرار دارد، برخی از روستاهایش با بی آبی مواجه

آفتاب زاگرس؛مهاجرت قصه تلخی است که مردمان زاگرس در محدوده کهگیلویه و بویر احمد در سایه تنش آبی و ضعف‌های زیرساختی و البته در همجواری رودهای خروشان «گندمکار» در ذهن می‌پرورانند.شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که استانی که از همه طرف در مسیر آبشارها و رودخانه‌ها قرار دارد، برخی از روستاهایش با بی آبی مواجه باشند.

سایه سنگین محرومیت

توپوگرافی کوهستانی، مسیرهای صعب العبور. پراکندگی روستاها و کمتر مورد توجه قرار گرفتن، بخش‌ها و مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد را در یک محرومیت تاریخی قرار داده تا رنج محرومیت سایه‌ای سنگین گسترانیده و در برخی محورها همچنان کمبودها هویدا است.بخش دیشموک علیرغم همه ظرفیت‌ها و مردمان سخت کوش و نجیبش، نمادی از بخش‌های محروم کهگیلویه و بویراحمد است.

اما مسئله‌ای که این روزها بیش از هرچیزی مردم منطقه را در دشواری قرار داده، تنش آبی روستاهای دیشموک است.

جمعیت ۵ هزار و ۷۹۱ نفره در دیشموک

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهر دیشموک ۵ هزار و ۷۹۱ نفر با پوشش یکهزار و ۲۹۴ خانوار بوده است.جمعیتی که امروز با چالش تأمین آب مواجه شده و سهمیه بندی تأمین آب و حتی آبرسانی با تانکر در برخی مناطق تنها راه موقت برای کاهش مشکلات آن است.
کی از طرح‌های مهم آبرسانی استان، طرح آبرسانی به بخش‌های دیشموک و چاروسا است.

دیشموک تنش آبی دارد

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهر دیشموک با تنش آبی مواجه است.آرش مصلح در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در صورت تحقق هدفگذاری های اعتباری، طرح آبرسانی به دیشموک تا سال آینده محقق خواهد شد.وی ابراز داشت: تأمین آب شهرها و روستاها در این طرح دیده شده و حجمی معادل ۴.۷ میلیون متر مکعب برای پوشش یک جمعیت ۷٠ هزار نفری در این مناطق از طریق رودخانه دائمی «گندمکار و یا سمه» انتقال داده می‌شود.مصلح با بیان اینکه این طرح شامل یک بند بتنی به ارتفاع ۷ متر و طول تاج ۷٠ متری است، عنوان کرد: دو ایستگاه پمپاژ با مجموع ارتفاع پمپاژ ۶٠٠ متر و یک خط انتقال ۱۲ هزار و ۵٠٠ متری با قطر لوله فولادی ۵٠٠ میلیمتری دیده شده است.

احداث ۱۳ کیلومتر راه دسترسی

مدیرعامل آب منطقه استان گفت: این طرح در در یک منطقه صعب العبور واقع شده و برای اینکه بتوانیم به بند بتنی و محل اجرا دسترسی پیدا کنیم، مجبور شدیم که ۱۳ کیلومتر جاده احداث کنیم.مصلح خاطرنشان کرد: این جاده انتقال ادوات سنگین، ابراز آلات و تجهیزات بند بتنی و ایستگاه پمپاژ را میسر می‌کند.وی با بیان اینکه جاده دسترسی ایجاد، محل ایستگاه پمپاژ مشخص و عملیات آماده سازی محدوده در حال انجام است، ابراز داشت: پیمانکار فعالیت خود را ادامه داده است.

۹٠٠ میلیارد تومان اعتبار لازم است

مصلح گفت: برای به سرانجام رسیدن این طرح حداقل قریب ۹٠٠ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.مدیر عامل آب منطقه‌ای استان گفت: با توجه به اهمیت طرح و اینکه اعتبار باید به شکل پایدار تخصیص داده شود، تلاش کردیم طرح در سفر دور دوم رئیس جمهوری لحاظ شود.

تأمین اعتبار توسط دولت

مصلح تصریح کرد: خوشبختانه با درایت شکل گرفته در استان و پیگیری آب منطقه‌ای، این طرح همراه با طرح آبرسانی چهار شهر از سد کوثر در قالب یک ردیف در مصوبات جای گرفت.

وی افزود: اعتباری قریب به ۴٠٠ میلیارد تومان مصوبه برای این دو طرح گرفته شد.

مصلح گفت: با توجه به هدفگذاری شکل گرفته امید است بتوانیم در سال جاری ورود به محل بند انحرافی و در واقع ساخت ایستگاه پمپاژ و مخازن را داشته باشیم.

مصلح عنوان کرد: یکی از مشکلات منطقه در ۶ ماهه دوم سال بارش باران و برف بوده که کار را با وقفه مواجه می‌کند.

مصلح با بیان اینکه تا جاده دسترسی احداث نمی‌شد، امکان هیچ کاری وجود نداشت، ابراز داشت: این جاده تکمیل شده است.

مصلح به اهمیت طرح اشاره کرد و گفت: این طرح برای یک جمعیت ۷٠ هزار نفری تا افق سال ۱۴۲٠ پیش بینی شده و کیفیت آب در محل بند بسیار بالا است و این طرح روی شاخه‌ای بسیار با کیفیت از بند اجرایی می‌شود.

تنش آبی در منطقه محروم «دیشموک» کهگیلویه و بویراحمد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تصریح کرد: در این طرح مخازن ذخیره پیش بینی شده و آب از محل بند به مخزنی در بالادست شهر منتقل و به شهر دیشموک می‌رسد.

بیشترین تنش آبی در کشور

وی با اشاره به مشکلات آب شهر دیشموک گفت: یکی از مناطق کشور که بیشترین تنش آبی در کشور را دارد، مناطق دیشموک و چاروسا بوده که اگر همت شود، این طرح در دولت سیزدهم تکمیل و مشکل برای همیشه رفع می‌شود.مصلح گفت: بخشی از معیشت مردم در مناطق نگهداری دام سبک و صنایع کوچک خانگی بوده که این طرح تحولی در تأمین آب شرب مناطق و کمک به اشتغال روستایی را خواهد داشت.مصلح خاطرنشان کرد: این یک طرح بی نظیر است و همه مسئولان استان و مردم این طرح را متفاوت ببیند.مصلح افزود: طرح‌هایی از این جنس با توجه به نوع محیط کار، جنس کار و اهمیت رعایت استانداردهای فنی و مهندسی به عنوان طرحی جامع زمان خواهد برد.وی افزود: برای کوتاه مدت و تا وارد مدار سازی پروژه در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴٠۳، از ظرفیت چاه‌ها استفاده می‌شود.مصلح از صدور یک مجوز حفر چاه جدید در منطقه هدف خبر داد و گفت: هرچند آب چاه در منطقه پایدار نبوده و آب دیشموک با رعایت نوبت بندی در مناطق تأمین می‌شود، اما این مجوز صادر شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان خاطرنشان کرد: یکی از مناطقی که نیاز است جدی و سریع آبرسانی آن به پایان برسد، دیشموک و چاروسا بوده و امید است در همین دولت تکمیل این پروژه کلیدی را با انتقال آب برای مردم خوب دیشموک و چاروسا را داشته باشیم.تأمین آب پایدار دیشموک و تحقق پروژه آبرسانی آن می‌تواند پایانی شیرین را بر رنج‌های مردم منطقه رقم زده و قصه مهاجرت‌های با ریشه محرومیت برای همیشه در این منطقه بسته شود.

بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه بال جمعیتی قریب به۳۰ هزار نفر در فاصلیه بیش از ۲۸۵۰ کیلومتری با مرکز استان(یاسوج)قرار دارد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمایش مجوز رسمی ارشاد اسلامی

فرهنگی

اخبار سیاسی

ای رسانه

Parse error: syntax error, unexpected end of file in /home/aftabzag/public_html/wp-content/themes/bamdad/footer.php on line 122